FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Hej
Fick nu ikväll nyhetsbrev från Double, Citat:
Har flera gånger försökt bli affilite hos Double, men fått standardbrev tillbaks eller svar på helt andra frågor än de jag ställde. Trist trist. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Banned
|
Alltså... Vi snackar om 7 miljoner svenska internet användare... Av några miljarder i världen.....
Oseriöst.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Anders: Brevet är inte från Double utan från en annonsör (mig).
Det är klart att du inte kan förbjuda eller stoppa affiliates från utlandet. Men lägger du double-länkarna på www.webmaster.com så fattar vem som helst att det inte kommer vara mycket svenska besökare. En svensk sida med svenskt innehåll därmot kommer innehålla en majoritet svensk trafik + nån förvirrad finne eller norrman. Och det är väl ingen som har något emot detta. Anledningen till paragrafen är för att slippa sånt som viss håller på med, t.ex. köpa billig amerikansk skräptrafik, typ exit eller popup trafik och länka den genom double. För övrigt måste jag säga att moralen bland webbmasters är URUSEL. Det fuskas friskt på alla möjliga och omöjliga sätt. Jag vågar påstå att över 50% av trafiken på double är rena fuskklick. Skrämmande! Jag har bara idag stängt av 20 affiliates som i november haft 90% av sina klick med samma IP-adress. Dolda iframes är också väldigt vanligt och amerikansk skräptrafik som sagt. Hoppas double tar i med hårdhandskarna mot detta och jag uppmanar andra annonsörer se upp! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Tycker det är helt ok att ställa sådana krav som annonsör.
Det är ju underförstått att vad som menas är att annonsen bara får visas på svenska sidor och att man inte ska köpa trafik på det sätt som robertsson beskrivit för att generera klick. Annonsören vill ju betala för svenska besökare, och då är det det som han ska få också. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Jag har fått förfrågningar från andra annonsörer på double hur man spårar fuskklick, jag publicerar här mitt brev som jag skrev. Hoppas inte nån tar illa upp eller känner sig utpekad för jag har generalliserat en del, men jag är djälvigt sur efter dagens fuskrensning.
1) Kolla ref-taggen. Både i din hemsidans loggar och i loggfilen på double (du har väl sett den? Tar långt tid att ladda). Får du helt plötsligt 200 besök utan ref-tag, amerikansk ref-tag eller från en sida som saknar din banner är något helt klart fel. 2) Kolla misstänkta sidor. Alla CS-cloner (eller vad fan det är för nått, spelar inte spel) stänger jag av direkt. Det är polare som sitter och klickar på varandras länkar hela dagarna. "tjäna pengar"-sidor är bara dumpa... rent skit. 3) Forum/inloggningar brukar jag undvika, fan vet vad som gömmer sig innanför väggarna? 4) Program med låg trafik (under 100 i veckan) med hög CTR (över 10-20%). Kolla IP adress på besökarna (inte ref-tag) ofta ser man samma IP adresser upprepas om och om igen (webbmastern) 5) Sidor som levererar mycket trafik, gör slumpvisa kontroller på från vilket land besökarna kommer. 6) Förhoppningsvis har du ett bra statistik verktyg. Jag brukar även kontrollera sidor som levererar mycket klick om dessa besökare klickar sig vidare på sidan. Får man 50 besökare och ingen har klickat vidare till nästa sida så är det knappast levande organismer som besökt dig. 7) .tk / freewebs.com brukar jag inte godkänna, har man inte råd med en domän så är det ingen seriös sattsning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
För övrigt administrerar jag även ett konto på Tradedoubler och där har det förkommit mycket fusk förr, men jag har fått uppfattningen att det minskat senaste halvåret, men jag kan ha fel för vi erbjuder inte klick-ersättning.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Jag citerar en double-affiliates hemsida (counter strike relaterad)
"Som ni ser har det dykt upp en liten googlebanner i vänstra menyn. Pengarna som eventuellt kommer in genom denna kommer oavkortat gå till morsans bredband. För er som inte vet så står servern + en linuxbrandvägg hemma hos min morsa och snurrar 24/7/365. Hon har inte ens en egen dator och använder alltså inte bredbandet själv. Jag och alla admins pröjsar bredbandet så all hjälp tas gladeligen emot.. Klicka gärna på bannern lite då och då." Kommentar från hans besökare: "Jag klickar ett par gånger från jobbet med jämna mellanrum och sen kör jag samma procedur när jag kommer hem hehe" Varefter webbmaster förklarar närmare: "Vill bara informera er lite om hur den där google-ad fungerar! ![]() Endast 1 klick från samma IP räknas varje dag. Alltså spelar det ingen roll om ni sitter och klickar 1000 ggr på samma ställe. Men ni kan klicka en gång på jobbet och en gång hemma så har ni klickat 2 ggr iaf ![]() nyhet från webbmaster 3 veckor senare: "Fick precis ett mail från Google där de skrev att mitt adsensekonto (bannern) blivit inaktiverat pga ogiltiga klicks. Det blir alltså inte ett korvöre i ersättning för alla klick ![]() Google-bannern borttagen, men de andra är kvar." Hans besökares kommentarer: "Va faan! Alla dessa tryck till ingen nytta" "Kan du inte lägga till fler av dom andra? .Dom tar ju inte så mycket plats och dom öppnas i nytt fönster. Kanske kan lägga till i inforutan vid bannern att man inte bör klicka 10 gånger om dan?" "Dom andra" i sista inlägget syftar på double. Vi får se när (om?) double agerar... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Ja, det är förskräckliga siffror du visa upp Robertsson. En del av detta borde dock inte vara möjligt, egentligen. Inte att 90% av klicken kommer från samma IP t.ex., det borde man klara att spärra innan det ens registreras som klick. Om du nu var helt sanningsenlig när du skrev det?
Kanske är bättre med direktavtal med utvalda annonsplatsupplåtare istället? Den möjligheten finns ju. Den regel som Anders Larsson inledningsvis hade synpunkter på måste jag hålla med om är olämpligt kort formulerad. Den är "bekvämt" formulerad av ena parten av avtalet. Det krävs lite mer - man måste ta hänsyn till undantag och eventualiteter. Så som den nu är skriven skulle den kunna missbrukas, om du vaknar på fel sida en morgon. Vi har alla en och annan utländsk besökare och det händer ibland att någon sådan klickar också. /Bengt
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Bengt: 90% av klicken på vissa program kommer från samma IP i doubles loggar, men det betyder inte att dom får 90% av ersättningen för en IP får bara ersättning 1 gånger per dag. Men det visar på att det sitter många som webbmasters med 5-10 banners och tokklickar på dessa hela dagarna (eller kanske har script som gör det).
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
/Bengt