Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Sekretess

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-11-12, 12:01 #1
Jacob Jacob är inte uppkopplad
VIP

Reg.datum: Mar 2003
VIP

Hej,

När är vi skyldiga att lämna ut kunduppgifter (såsom namn och adress på innehavare av e-postadress) till myndigheter? Räcker det med att polisen begär uppgifterna eller krävs det någon form av åklagarorder om husrannsakan?

Då frågan har kommit upp tänker vi även arbeta fram en sekretesspolicy. Hur gör ni? Om det är så att husrannsakanorder krävs, skulle ni lämna ut information till polis på begäran?

Tack på förhand!
Jacob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-12, 12:29 #2
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2003
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar

Reg.datum: Aug 2003
Åklagaren måste ta beslut om utlämnande av uppgifter, en polis kan inte kräva detta utan att ordinarie åklagare alternativt jouråklagare begär det.
Du skall också delges detta beslut och vartefter detta lämna ut de uppgifter som efterfrågas och enbart det som är specifierat, inte mer, inte mindre.

Vid husrannsakan så finns det också beslut från åklagare med specifikation på vad dom ska leta efter och vad dom får och inte får röra. (såvida du inte har haschplantage i garderoben då).
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-12, 13:54 #3
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Hittillls har vi bara råkat ut för ett ärende där säpo var inblandat - där jag fick förklara att det var min kund som anmält det hela - inte min kund som låg bakom ärendet. Men rent generellt, om polisen vill ha uppgifter så ser jag i normalfallet ingen anledning att inte lämna ut dem - efter att ha verifierat att det faktiskt är polisen, då.

I avtalet med våra kunder har vi skrivit följande:

Citat:

6.2 Lagring av personuppgifter *
Kunden godkänner att Sajthotellet lagrar uppgifter om kunden och dennes betalningsförmåga elektroniskt. De uppgifter som lagras omfattar, men begränsas ej till, namn, personnummer, adress samt betalningshistorik. Personuppgifter får lagras, databehandlas och överföras till tredje part i de fall Sajthotellet anser detta nödvändigt. Även tredje part får lagra och databehandla kundens personuppgifter, oavsett om tredje part finns i Sverige, annat land inom EU eller annat land utanför EU. Personuppgifter behandlas konfidentiellt och Sajthotellet värnar om kundens integritet. *
EDIT: Lite problem med citeringsfunktionen
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-12, 14:15 #4
VIP

VIP

Okej, tack för svaren!

Då det inte står något om detta i våra avtalsvillkor antar jag att vi enbart får lämna ut uppgifterna på begäran från åklagare. Vi får se om vi såsmåningom ändrar i villkoren.

Jag vill tillägga att jag inte har någon form av plantering i min garderob.
Jacob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-13, 07:59 #5
Axe Axe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
Axe Axe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
Även vid en såpass allvarlig form att en husrannsakansorder har utfärdats har vederbörande rätt att tillkalla advokat innan polisen går in. Men ... ja... frågan är om det hjälper om det kommit till det stadiet, givet att man inte är helt oskyldigt beskylld. Poängen är dock att rättigheterna inte slutar där rannsakan startar.
Axe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017