FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Vi har en fordran på ett AB på 25 000kr. Under hösten har vi skickat påminnelser per post och genom handräckning (då kunden påstår att Posten är skit och att grannbarnen stjäl posten av honom). I början av oktober lade vi ett betalningsföreläggande hos Kronofogden. Nu har det visat sig att ägaren till AB:et har sålt bolaget.
Den nya ägaren som jag talat med idag hade ingen aning om att det fanns en skuld till oss och de varor som köpts finns inte heller i bolaget. De gjorde sin kreditupplysning innan vårt ärende hunnit handläggas hos Kronofogden. Efter att ha tittat på bolagsverkets hemsida så finns inte någon årsredovisning för 2004 inlämnad heller. Vilka brott har tidigare ägare gjort sig skyldig till? Skall en polisanmälan riktas mot honom eller mot bolaget. I styrelsen satt hans fru och hans barn (osäker på sistnämnda). Bedrägeri? Uppenbarligen har han troligtvis inte haft en tanke på att betala när han köpet genomfördes i slutet av juli. Den nya ägaren har han också ljugit för. Bokföringsbrott? Bevisligen finns inte varorna kvar och inget bokföringen säger att det skulle finnas en skuld till oss. Vad bör mitt nästa steg vara? Skulden följer väl bolaget antar jag så jag bör ju kunna driva det vidare hos Kronofogden med nya ägaren även om man känner för den nya ägaren som också han blivit blåst. Mitt juridiska kunnande är begränst och jag är tacksam för alla förslag :blink: /Tobias |
||
![]() |
![]() |
|
|