FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Sajterna på min server går för bra. Trafiken ökar riktigt fort. Problemet är att en P4 2,8GHz inte längre räcker till. Jag har planerat att skaffa en dubbel Opteron om några månader, men det är en väldigt stor uppgradering eftersom precis allt då ska bytas ut. Därför skulle jag vilja ha ett nytt moderkort med tillhörande CPU redan nu med kriteriet att den ska klara obuffrade PC3200 ECC minnen eftersom jag redan har 4GiB sådana.
Det bästa vore en dual core P4 EMT64 på 2,8GHz, men det finns inga Intel-chipset som klarar dessa och som inte kräver DDR2-minnen. Att köpa en dual core Opteron med 939-sockel med tillhörande moderkort blir onödigt dyrt och dessutom har jag noll koll på vad man ska välja för moderkort. Är det någon som har något tips? Det vore kanonbra om jag fick tag på något kralligt som klarar sig ända tills april då AMD's nya socket M2 börjar säljas. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Att hyra server är också intressant. 6 månaders bindningstid vore lagom vilket gör att Dell faller bort. Finns det några som erbjuder detta?
Edit: Att hyra server av en serverhall är inte aktuellt då jag inte vill flytta från PRQ. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Hur många träffar har du per dygn? Verkar märkligt att din P4 inte orkar med.....vad har du för typ av diskar?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Tycker också att det verkligen lite underligt med din server, tror du ska lägga lite pengar på att få den optimerad och genomgången istället.
Jag har flertalet p4;or som gör väldigt väldigt tunga saker utan att slappa ur så jag tycker nog din borde klara av det också. (nu vet jag iofs inte vad du kör på din server iofs) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
kullervo, kom på en sak, gör du image resize on fly? Detta tar grym kraft isfåll och du kanske kan lagra olika storlekar på bilder istället?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Runt en miljon sidvisningar per dygn. Apacha + MySQL drar bara ca. 30% av CPU:n när det är som flest surfare online (ca 500 st) vilket ger ca. 200 SQL-frågor per sekund (vilket är en barnlek för MySQL på den maskinen). Diskarna är 10k RPM speglade SCSI för systemet och burken har 4GiB minne, så där finns det ingen flaskhals.
På en av sajterna skalas bilder om i bakrunden vilket gör att load brukar ligga på 4-5 (säger iofs inte så mycket), men det gör nog ingenting för det arbetet kör hög niceness. Jag har fram tills nydligen kör galet tunga SELECT-frågor (tar 5 sekunder att utföra) i bakrunden en gång per minut och eftersom MySQL 4.1 inte klarar av lägre prioritet på SELECT har det märkts av. Hellre 2 st. 1,4GHz CPU:er än en CPU på 2,8GHz. Sånt där går alltid att koda bort, vilket nu också är gjort, men tråkigt att sajterna ska bli slöa bara för att någon tung SQL-fråga körs. Jag vill ligga åtminstonde ett steg före i hårdvarukapacitet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hittade ett ruskigt CPU-slöseri. eAccelerator fungerade inte. Har inte hittat några felmeddelanden konstigt nog. Kompilerade bara om eA och utan att ändra några inställningar så började den fungera. eA ger ett riktigt bra skjut. Att jag inte reagerade på att Apache drog förhållandevis mycket CPU jämfört med MySQL...
Det vore fortfarande intressant att höra vart man kan hyra servrar under kortare tid. Vart tar t.ex. Dells servrar vägen som någon hyrt i bara ett år? Borde ju gå att hyra lite äldre grejer under kortare tid. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|