FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har en kund vars webbplats rankas ganska bra på vissa sökord (vill inte nämna kund vid namn). Här om dagen upptäckte jag av en slump att någon stulit textinnehållet från min kunds webbplats.
Hur jag vet att de stulit innehållet? En sökning på msn (på en av de fraser som kundens webbplats rankas bra på) ger en SERP där titel och description tagg från min kunds webbplats listas som beskrivning för en annan sökträff. Jag har grävt lite grand i det hela, och spåren leder, enligt den som äger webbplatsen som numera innehåller det stulna materialet, till Espotting. Detta har jag dock inte kunant verifiera. Verkar som om de har cloakat sidan väldigt bra (Om det nu kan vara bra...) Jag har till och med anledning att tro att de har stulit innehåll från fler siter än så. Men vad gör man, har någon några råd? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Okej!
Här kommer några exempel. testa söka på google med följande site:www.flickor.se spel site:www.flickor.se internet site:www.flickor.se bilar site:www.flickor.se fotboll Och kolla in den första träffen på respektive sökning. Om ni vill kan ni testa länkarna, men de leder bara till en annonssida för flickor.se. Tydlig cloaking. Materialet som visas i träfflistans beskrivning under träffarna verkar taget från någon annan sökmotor eller liknande. Frågan är om det är tillåtet eller ej. Alltså sökmotorerna gillar ju inte cloaking, det vet jag. Men om det är tillåtet att använda titlar och beskrivningar från andra webbplatser på detta sätt?? Måste finnas fler än jag som sett detta? /berneboy |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
De har med andra ord kopierat exakt samma titel, beskrivning (och sidtext?) från din kunds sida?
Det är en meningar/fraser som kan betrakas som unika? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Ja, det kan man nog säga.
Exakta titleltexten och den exakta beskrivningen |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Validating
|
Självklar cloaking för det första.
Anmäl till Google. Duplicate ?? Svårt att avgöra eftersom jag inte vet vem din kund är. Tar du ett lite lättare sökord och konttrollerar, ligger din kund bland dom sista resultaten? (tecken på filtrering med DC). Du kan alltid försöka gå på ballou.se som hostar siten. Detta är knappast seriöst om diin kund drabbats. Det hände en kund till oss och deras webhotell stängde siten omedelbart. Sök med utökad sökning på nic.se, du får ju t om tel nr till ägaren. Edit: PM'a om du vill ha mer kontroll eller hjälp |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|