FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Provade i dag att sätta upp en linux (debian) server med apache för att prova på loopias dns tjänst. Allt fungerade bra och jag har lyckats att koppla ett av mina parkerade domännamn till burken.
Jag har dynamisk ip så jag tänke använda mig av programmet de tippsar om (curl) i deras knowledgebase som skall sköta så att ipnummer automatiskt uppdateras hos loopia om det ändras. Då jag är väldigt ny till linux så undrar hur jag gör för att se om jag gjort rätt? Om det funkar? Vad jag gjort är att sparat hem deras kodfil och kört den. Hur gör jag för att se att nått nu ligger igång i bakgrunden och håller koll på mitt ip? Hoppas ni förstår vad jag menar. Tack på förhand! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Sätt upp ett cronjob som körs tex. varje kvart.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Öppna upp ett shell och skriv:
root@bash# EDITOR=pico root@bash# crontab -e */15 * * * * /path/to/script pico kan ersättas med valfri editor, */15 betyder var 15:e minut och /path/to/script är sökvägen till ditt script. Har du ytterligare frågor om LoopiaDNS är du alltid välkommen att kontakta vår supportavdelning på e-post: [email protected] eller telefon: 021-12 82 22 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
JonathanS sade, fast detta är nog lite bättre:
Kod:
*/15 * * * * /path/to/script >/dev/null 2>&1 96st mail om dygnet är väl inget att föredra? ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har flera gånger försökt skriva koden nu med den modifieringen som jonas föreslog. Men får varje gång följande felmeddelande när jag är klar:
crontab: installing new crontab "/tmp/crontab.5dbe/crontab" :0: bad hour errors in crontab file, can't install. Do you whant to retry the same edit? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Du kanske råkade få med ett mellanslag mellan första * och /15?
Skalla inte vara det i så fall. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Nej inget mellanslag.
|