FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej,
Vad gäller angående att skapa katalogsajter över företag som erbjuder olika tjänster? Jag förstår så klart att man inte får skrapa andra kataloger som t.ex. hitta.se och på så vis kopiera deras innehåll. Får jag däremot manuellt bygga upp en databas över företag genom att leta upp dom via sökmotorer och t.ex. Facebook? Tänker mig i så fall att databasen endast ska innehålla företagens namn, adress och telefonnummer samt länk till hemsida. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ja, det är att betrakta som allmänna uppgifter så det är inget problem.
Om du däremot publicera loggor på företagsnamn/varumärke så är det INTE ok. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det är ingen copyright på företags-uppgifter, så det är bara att kopiera, bara du inte kopierar katalogen rakt av.
Bilder och logotyper är dock en annan femma, företag är mycket känsliga på hur och var deras logo eller företags-märke används. Ta inte heller för givet att företaget har rätt, att ge dig rätten, att till exempel använda bilderna på deras hemsida. (INAL, Jag är ingen jurist) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tack för input!
Var går dock gränsen för att "kopiera rakt av"? T.ex. om jag söker på Google/Bing/Yahoo efter "bagare i Göteborg" så får jag upp en del bagerier i Google samt länkar till bl.a. Gula Sidorna samt Hitta.se osv. Vilket anses vara OK av nedan: 1) från Google besöka olika hemsidor för bagerier och ta reda på deras kontaktinformation och lägga upp dessa i min DB 2) från Googles sökresultat navigera till t.ex. eniro.se och skriva av deras lista över bagerier som finns i Göteborg 3) direkt i eniro.se söka fram bagerier i Göteborg och sedan skriva in kontaktuppgifter till dessa i min DB |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Om du "kopierar" alla bagare i Göteborg på Eniro så har jag väldigt svårt att se att Eniro på något sätt skulle kunna påpeka/anmäla/stämma dig för att uppgifterna kommer därifrån, dem kan ju ha kommit direkt från bolagsverket eller annat företag.
Så kopiera du på och sov gott inatt .. =) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Typ om du kopierar en fysisk katalog och bara byter framsida/baksida. Eller om du gör en kopia på eniros hemsida, och byter ut eniro mot ditt namn.
Även om det inte är copyright på adresser och telefon-nr kan en samling av dessa skyddas av upphovsrättslagen. (jag är ingen jurist) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Katalogskydd kallas det
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tack för svar.
Jag har läst på om katalogskyddet här: https://lagen.nu/1960:729#P49 och blir inte helt klok på vad som gäller. "Upphovsmannen till en databas har enligt den här bestämmelsen en rad ensamrätter i linje med de ekonomiska rättigheter som en upphovsman har enligt 2 §: permanent eller tillfälligt mångfaldigande av basen, översättning, bearbetning eller annan ändring av basen samt spridning till allmänheten av denna samt överföring, visning eller framförande av basen för allmänheten." På sätt och vis kan jag tolka det som att jag inte får söka varken på Google.se, Hitta.se eller Eniro.se och skriva av en enda adress in i min DB eftersom det är i resp. företags databas som information lagras. Omvänt kan jag tolka det som att det bara gäller själva databasen i sig, att jag inte får ta en komplett fysisk kopia (en db dump/export) av t.ex. eniros databas och använda den i mina projekt. Dock är det okej att skapa en egen databas genom att hämta adresser via sökningar på Google, Eniro, Hitta.se etc. Hur tolkar ni det? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Du får samla in uppgifter privat men börjar du dela med dig kan det bli olagligt.
Du får göra en bedömning hur stor risk det är att blir upptäckt samt hur arga de kommer bli i fall de upptäcker dig. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|