FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har tänkt börja använda Google DFP (annonsserver) dels för att lättare kunna erbjuda försäljning av banners på mina sajter men också för att kunna strukturera upp responsiva Adsense-enheter. Med bara Adsense går det inte att kontrollera så att en responsiv annonsenhet fyller upp hela annonsytan (såvitt jag vet iaf) vilket man tydligen ska kunna göra med DFP.
Det verkar dock vara mer än lovligt krångligt att få igång DFP, vilket är lite olikt Google. Är det någon som har några bra tips på antingen bra tutorials (som du de facto använt!) eller rentav instruktioner på hur man sätter upp responsiva annonsenheter mha Google DFP. En ren allmän diskussion om Google DFP vore också intressant, gärna i avseendet att använda sig av det för Adsense. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag har inte provat DFP, men använder responsiva annonsenheter från AdSense på mina sidor.
Vad är det du vill göra som du inte kan? Det går att styra annonsenhetens storlek vid viss skärmstorlek med css media querys. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Vi har flera gånger gått fram och tillbaks mellan DFP och Adsense på en sajt med 1M+ pageviews i månaden.
Först och främst så håller jag med om DFP är lite krångligt, till och med så illa att vår Google Manager själv uttryckt det så. Senast jag testade så hade DFP fortfarande inte löst responsiva annonser på ett bra sätt, adsense har bättre stöd. DFP har en Adsense Backfill-funktion som gör att allt osålt utrymme går till ens Adsensekonto. Jättebra i teorin men i verkligheten så genererar detta 10-30% sämre intäkter än samma enheter på Adsense och förlorar dessutom viktig statistik. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Danski: Tack för den informationen, jag har hört rykten om det förut - att man får sämre Adsense-intäkter med DFP. Intressant att du kan bekräfta det! Det är ju en väldigt stor anledning till att inte byta till det.
En anledning till att jag överväger (övervägde!) att byta till DFP är att jag vill kunna sälja annonsplatser lättare på vissa specifika sajter och via DFP kunna sälja per impression etc på ett smidigare sätt. Detta är då inte kopplat till Adsense utan något annat. Hur blir det om man inte låter DFP auto-fylla med Adsense utan att man istället sätter sin egen Adsense-kod där? Anledningen till att jag övervägt DFP ett längre tag är för att jag var på ett möte hos Google som berättade att det fanns en massa positiva funktioner. Ett problem jag haft med Adsense-responsiva annonser är nämligen att även om jag definierar upp dem i en div som är tex 300x250 så fyller de upp med en liten annons ändå. Det verkar inte handla om att det är Adsense som fyller ut med en mindre annons av optimeringsskäl utan snarare att den sätter "fel" annons. Är detta något ni upplevt, och löst? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
https://support.google.com/adsense/a...ctx=tltp&hl=en Detta upplever jag också ibland, men ser ingen större anledning att "fixa". Senast redigerad av CotopaXi den 2016-07-08 klockan 18:34 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Har inte lyckats få rätt på det men ska erkänna att jag inte gett det ett ärligt försök då jag redan var lite uppgiven pga tidigare problem. Kan vara så enkelt som CotopaXi säger. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Sätter du t.ex. max-width:100% så fyller den med så stor annons som passar (och ger bra ecpm antar jag). Fick tipset att sätta minsta höjden till 100 så får man aningens större mobilannons vilket skulle ge bättre ecpm än den lilla, sen får man själv avgöra hur mycket annonser man vill tapetsera ens sida med. Vet ej om du kan göra samma på DFP då jag inte har erfarenhet där. Finns även ett attribut data-ad-format du kan redigera för att tvinga fram rektangulära enheter eller vilket format du vill ha. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Har jobbat en del med data-ad-format. Det är riktigt användbart! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Kan man sätta Adsense-kod i en DFP-"ruta" och på så sätt undvika problemet med sämre intäkter och utebliven statistik - men ändå utnyttja fördelarna med DFP?
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|