FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Har googlat runt en del nu på "Asynchronous Script Loading" har hittat en del men inte redigt vilket som är "best practice" just nu.
Sen en annan sak jag inte hittat eller vet vad det kallas är javascriptet man laddar in. Hur skriver man en init function i den så de kan skicka variablar mellan varandra och styra DOM object. Det jag vill åstakomma är att den ska ladda in ett bildgalleri i ett DOM object från ett visst ID i databasen. Exempel <script> window.fbAsyncInit = function() { FB.init({ appId : '760091084023362', xfbml : true, version : 'v2.4' }); }; (function(d, s, id){ var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) {return;} js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/en_US/sdk.js"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'facebook-jssdk')); </script> |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
head.js har funnits ett tag å anses vara stabil.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Rätt stor fil för att göra något så simpelt... typ såhär:
Kod:
function loadJS(src, callback) { var scriptFile = document.createElement("script"); scriptFile.type = "text/javascript"; scriptFile.src = src; scriptFile.onload = scriptFile.onreadystatechange = function() { if ((!this.readyState || this.readyState === "loaded" || this.readyState === "complete")) { // Hanterar minnesläcka i IE scriptFile.onload = scriptFile.onreadystatechange = null; callback(); } }; document.getElementsByTagName("head")[0].appendChild(scriptFile); }; Kod:
loadJS("gallery.js", function() { // filen har laddats }); Kod:
loadJS("gallery.js", function() { }, errorCallback); Kod:
loadJS("gallery.js", function(err) { }); Men callbacken i elementet är iaf onerror, så då kan du ju lägga till det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|