FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej,
jag har en quiz-motor med över 1000 frågor. Men jag tycker inte att SQL-satsen fungerar dåligt och med dåligt menar jag att den inte slumpar tillräckligt slumpmässigt... Har ni några andra förslag? Kod:
SELECT * FROM dbo.quiz WHERE category = 445 LIMIT 20 ORDER BY RND() - Slumpa random – Samma rad ska inte dyka upp flera ggr i samma fråga. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Skapa en array med med unika IDn att hämta istället kanske? Validera att den innehåller unika värden innan sql frågan ställs.
Så har jag gjort och funkat helt OK. Dock är jag osäker på vilken metod som mest resurskrävande, men de lär vara hugget som stucket på en mindre skala. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Kan du posta hela queryn? Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
långsam eller inte, så känns den lösningen bättre;
Kod:
SELECT ID FROM dbo.quiz WHERE category = 445 LIMIT 20 ORDER BY RND() Jag skulle nog ställa en fråga för att hämta alla 20 frågors ID, spara dem i en session och när de behövs hämta all fråge-data. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
1) Hämta unika fråge-id:n från databasen: Kod:
SELECT id FROM dbo.quiz WHERE category = 445 3) Hämta sedan frågorna via ytterligare en SQL: Kod:
SELECT column1, column2, etc... FROM dbo.quiz WHERE id in (1, 7, 32, 94, etc...) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Vidare har du, förutsatt att du använder MySQL av något sånär modernt snitt, inte postat din riktiga query varpå det blir svårt att hjälpa till: - RND() är ingen inbyggd funktion i MySQL - LIMIT kan inte läggas innan ORDER BY Vidare är det väldigt ineffektivt sätt att hämta slumpmässiga rader att köra en SELECT * FROM ... ORDER BY RAND() LIMIT x. Queryn behöver göra en full table scan och skalar därmed inte alls. För att göra den 50 ggr effektivare kan du lösa det med en subquery där du kör en SELECT <primary key> FROM table ORDER BY RAND() LIMIT x varpå du iallalfall bara behöver läsa hela primärnyckeln (oftast från minnet). Men vill du faktiskt göra det effektivt får du titta på riktigt alternativ istället - Googla "order by rand() alternatives" och hitta en metod som fungerar i ditt case.
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Här har du en bra artikel samt förslag på bäst approach: http://akinas.com/pages/en/blog/mysql_random_row/
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Hans "snabbaste lösning" är fullkomligt förskräcklig prestanda på när tabellen växer om den är InnoDB, men funkar säkert bra med MyISAM. Varför han har fått så skevt resultat framkommer inte men är det på grund av att han har ett lågt antal rader så bör hela testet ses som helt värdelöst. Intressant nog verkar han lika ointresserad eller ovetande om det som att en jämförelse blir helt irrelevant om man inte gör den med olika antal rader/mängd data för tidsjämförelsen. Liksom man verkligen MÅSTE ange tabelltyp så fort man skriver en COUNT(*) i en benchmark för att det ska ge något över huvudtaget. Lösning 2 och 4 kan dock ses som OK kompromisser i de flesta fall, även om man förlorar precision om man har gaps i sin primärnyckel. Och nej, lita inte på artikelns resultat för #2 - den är inte 5 ggr långsammare än #3 utan mycket snabbare - i de allra flesta fall.
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Enklast är om TS bara postar hela sin query. Hen gör förmodligen någon märklig JOIN vilket ställer till problem. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|