FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Jag köpte några saker till min syrras (6965,00 kr). Nu har jag bokför detta på detta sätt, men märker snabbt att detta verkar vara fel. 1930 K 6218,75 2621 K 746,25 2893 D 6965,00 Detta gav mig en diff på exakta momsbeloppet, dvs 746,25 kr. Så nu stämmer inte det jag har på företagskontot (1930) och mitt bokföringsprogram. Läsa någon annanstans att jag skulle egentligen ha bokför på detta sätt. 1930 K 6965,00 2893 D 6965,00 men om detta verkligen stämmer? vart/hur specificerar jag momsen? (vill ju ha tillbaka momsen vilket i detta fall handlar om 12%) Tacksam för ett svar på vad som är rätt/fel och hur jag bör rätta till min verifikation? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Du har använt fel momskonto.
2621 är utgående moms för 12%. Du ska använda 2641 ingående moms. Jag är inte riktigt med på vad du gjort med 2893 heller i och för sig; men om du använder rätt momskonto bör det lösa sig för dig. Detta förutsatt att det är en kostnad med avdragsgill moms i ditt företag.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
2803, eftersom det var jag som köpte åt min syrra. Då företaget nu har en skulld till mig som nu är överfört till mig
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Om du köpte något till din syster borde väl inte företaget vara inblandat?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
jag köpte det åt syrrans företag, och nu hjälper jag henne bokföra
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
men det stämmer fortf inte... :S fortf diff på samma summa:
gjorde nu en kontering 2621 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 12% D 746,25 kr 2641 - Debiterad ingående moms K 746,25 kr --------------------------------------------------------------------------- dvs Verifikation 115 1930 K 6218,75 2621 K 746,25 2893 D 6965,00 Verifikation 116 - kontering av verifikation 115 2621 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 12% D 746,25 kr 2641 - Debiterad ingående moms K 746,25 kr |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Detta är inte särskilt rätt.
Betala du inte momsen med bankkontot? Hela summan ink moms ska krediteras bankkontot. Såhär hade jag gjort. Med reservation för att jag inte kan kolla om det blir rätt i bokföringsprogrammet nu: 1930 K - HELA summan ink moms 2641 D - Momsen på INGÅENDE momskonto eftersom du köper in något. 5XXX D - Resten på förbrukningsinventarier. Alternativt lager skulle jag satt det på. Sen bokar du upp försäljningen till din syrra typ såhär: 1360 D - Hela summan 2611 K - Momsen 5XXX K - Bort med bokningen på förbrukningsinventarien eller lagret. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag noterade bara fel momskonto. Dan har rätt i att det ska vara hela summan från bankkontot också
![]()
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Och jag läste inte hela tråden...
![]() Om du som privatperson köpte åt syrrans företag är det jag skrev fel. Då blir det: 2893 K - HELA summan ink moms 2641 D - Momsen på INGÅENDE momskonto eftersom du köper in något. 5XXX D - Resten på förbrukningsinventarier. Sen bokar du upp återbetalningen till dig såhär: 1930 K - Hela summan 2893 D - Skulden borta |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|