FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
God solig eftermiddag,
Haft/har(!) en vild diskusion här hemma om meningen "håll i dig / håll dig i". Min son har precis börjat lära sig gå och jag kan då säga till honom att "Du får hålla dig i när du går" men min fru brukar genast komma fram och säga "Du får hålla i dig när du går" och sen säga till mig att inte misshandla språket. Vi var i lekparken i Trollhättan idag och fick höra en dam säga "Du får hålla dig i" och givetvis så blossade diskussionen med kraft upp igen. Vad säger man och varför? 1) Du får hålla dig i 2) Du får hålla i dig Är det en dialekt-sak detta? Jag är östgöte och hon är värmlänning, så lite krockar kan de bli ibland. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
1an är lite Yoda varning på.
2an känns bättre på min tunga. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag tycker 1:an låter norrländskt (eller finskt),
och 2:an lite mer som rikssvensk eller "inte-norrland-svenska". |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag har faktiskt aldrig hört 1an, jag säger alltid 2an..
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Administratör
|
Jag säger alltid 1. Men så är man ju från samma stad som lekparksdamen i fråga.
"Du får hålla dej i när du går ner för trappan pöjken min."
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Nummer två alla dagar i veckan.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
3. Släpp taget. Du måste chansa lite här i livet om du ska bli något. Går det så går det....
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Administratör
|
En östgötsk röst på #1, å andra sidan har jag inte varit mycket i Sverige senaste 5-6 åren så det kan också spela in.
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Håll dig i räcket.
Håll i dig. Att säga "Håll dig i" är ofullständigt enligt min mening. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
I Södermanland säger vi då aldrig "håll dig i" om vi inte syftar till något objekt där efteråt. Ursäkta att jag säger det men det låter som om mulle meck skulle vara ute i svängen igen
![]() Håll dig i Håll sig i Detta låter bättre enligt mig; Håll i dig Hålla i sig Som Westman skrev; "Håll dig i" låter lite ofullständingt. Senast redigerad av Vebut den 2014-06-17 klockan 08:56 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|