FAQ |
Kalender |
2014-06-10, 14:36 | #1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Förra året meddelade organisationen som administrerar Storbritanniens .UK-domän att det skulle bli möjligt att registrera domäner som endast hade suffixet .UK, fram tills dess hade det bara varit möjligt att registrera domäner med suffixen .COM.UK, .ORG.UK och liknande.
Nu har man genomfört ändringen i domännamnssystemet och från och med idag kan man registrera "rena" .UK-domäner. De personer, företag eller organisationer som redan idag har en .COM.UK-domän eller motsvarande har nu fem år på sig att bestämma sig om de även vill byta till eller lägga till motsvarande .UK-domän. Det betyder med andra ord att domäninnehavarna har god tid på sig att registrera "sin" domän så att ingen domännappare tar den. Det finns idag runt 10 miljoner domäner registrerade under toppdomänen .UK:s subdomäner (.COM.UK, ORG.UK etc). http://thenextweb.com/uk/2014/06/10/...ee-keystrokes/ |
||
Svara med citat |
2014-06-10, 15:00 | #2 | |||
|
||||
Administratör
|
co.uk inte com.uk
2014-06-10, 16:44 | #3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Jag håller på för fullt. Ännu omöjligt att veta om jag kniper några alls. Det är rörigt värre, haha.
2014-06-10, 17:40 | #4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Blidde nog inget. Det mesta bra är ju redan reggat under CO.UK och mina egna väntar jag nog med lite (har bara ett fåtal).
2014-06-10, 18:25 | #5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jaha det var ju just snyggt jobbat av nominet. Dagens tistel ut delar jag härmed... De utlänningar som har. En co.uk har företräde att regga direkt under uk men de har infört en lokal närvaro för att få ansöka.. så i praktiken så får man inte längre registrera uk som svensk Dessutom får man inte använda pobox för adressen...
|
|||
Svara med citat |
2014-06-10, 21:42 | #6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Tycker hela grejen med fem års "grandfathering phase" (eller vad fasiken det kallar det) är ganska absurd. Ett år räcker väl gott och väl?!
2014-06-10, 21:46 | #7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är ju inte direkt svårt att registrera företag i Storbritannien så det är nog inget större problem för de flesta vettiga verksamheter.
Positivt att de släpper rena .uk-domäner även om det väl kanske ser konstigt ut till en början för oss som varit med ett tag Australien med flera borde göra samma sak.
2014-06-11, 06:27 | #8 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Vissa registrars erbjuder även ett "virtuellt kontor", dvs en autentisk adress som de står för som sedan hamnar på WHOIS. Enligt dessa är detta förfarande legitimt, men jag antar att de är partiska . Jag såg att det kostade sisådär 5-10 dollar per domän.
2014-06-11, 09:45 | #9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
|||
Svara med citat |
2014-06-11, 10:41 | #10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag ringde nominet och de förklarade regeländringen med att de behöver någon som polisen kunde plocka in om det försegick något olagligt på domänen. Dom tyckte det var för besvärligt att söka upp någon utomlands. Så om man som registrar tillhandahåller kontor i UK för detta ändamål så kan man få rätt så mycket problem om någon av sina kunder gör något olagligt.
|
|||
Svara med citat |
Svara |
|
|