Citat:
Ursprungligen postat av Nerix
Har under åren varit med om att helt vanliga företag lagt på en avgift på 160:- kallat inkassoavgift på första påminnelsen på försenade fakturor till mig som privatperson.
Att lägga på en påminnelseavgift ser jag inte så konstigt, men att dom kallar de för inkassoavgift tycker jag verkar lite märkligt. Får man verkligen göra så?
Skulle kunna tänka mig att bara inkassobolag får lägga på en inkassoavgift och om man vill lägga på en avgift så får man kalla de för förseningsavgift i stället. Eller är jag helt ute och cyklar?
|
Påminnelseavgift (max 60 kr och måste vara avtalad, inkassoavgift (max 160 kr behöver inte vara avtalad) och förseningsavgift har olika betydelse i juridisk mening så man måste tänka på hur man använder dem.
Tänk också på att det är räntelagen som bestämmer NÄR dröjsmålsränta, påminnelseavgift och inkassoavgift får tas ut, dvs om inget annat är avtalat så har kunden alltid 30 dagar på sig från MOTTAGANDET av fakturan (dvs inte från fakturadatum som många tror att det är).
Förseningsavgift (nytt begrepp från 15 april 2013) är lagstadgad och behöver inte avtalas om och den är på maximalt 450 kr och får bara debiteras av företag till företag/myndigheter. Privatpersoner kan aldrig drabbas av en förseningsavgift. Får man det så kan man med fog bestrida den.