FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Finns det någon som har en aning om ungefär vilken prisklass det handlar om när det gäller licensavgifter på databaser för bibliotek och andra institutioner? Då syftar jag på de databaser som inte är helt gratis.
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Nu har jag inte priserna i huvudet och ifall statliga instanser får rabatt från g.ex. Oracle, men licenserna för produkter som Oracle, SAS, BMC kostar astronomiska summor när man ser prislappen som en dödlig person. Tanken om 100 lyxbilar kommer alltid i mitt huvud när man ser licenser som skall köpas in. Sen kanske man inte for hosta grejerna på delad win/lin miljö vmware utan de kanske kräver egen instans med enadast X fysiska cpuer som också skapar extrakostnad.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Ah, sorry, jag formulerade mig nog inte särskilt tydligt vid närmare eftertanke
![]()
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Min arbetsgivare betalar årsavgifter i storleksordningen 10-tals miljoner kronor per år. Så det är ganska dyrt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Hur långt är ett snöre?
Det beror helt på vilken databas man vill läsa. Det finns priser från några hundralappar per år till miljontals kronor. Vilka databaser är det frågan om? Jag har en bekant som jobbar med Business Intelligence och han scannar igenom många databaser efter specifik information som han sedan sammanställer och skickar vidare till sina kunder. Detta är hans företags webbsida: http://www.just-in-mind.se/ hälsa från mig om du kontaktar honom. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Citat:
Det är nog ett enkelt defaulttema antar jag det är inte hemsidan som är viktig utan applikationerna som utvecklas och det värde kunderna får ut av det hela. De har inga konsumenter som kunder utan det är bara stora företag som betalar bra för omvärldsbevakning från databaser, som AGA exempelvis. Senast redigerad av Conny Westh den 2014-03-28 klockan 10:36 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|