FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Att registrera domännamn kan ibland vara tvivelaktigt. Just nu har jag hamnat i en sådan sits. Jag köpte mig nyligen ett domän som motsvarar en artists personliga namn (för- & efternamn) och började fundera över om det verkligen var rätt att göra så, för att sedan komma in i banorna "Det kan ju vara fler som bär detta namn och då blir det väll fel om ett musikbolag skulle få ensamrätt på namnet?" Nu vet jag inte om jag borde behålla namnet eller inte för att undvika bli åklagad för något väldigt onödigt.
Om ni resonerar att dem har fullmakt till domännamnet så vill jag även veta om man skulle kunna vända på krusidullen och öppna ett företag med någon annans namn som företagsnamn, någon vällbesökt bloggare t.ex. och sedan säga "Nej stopp! Nu är det vi som har rätten till detta domännamn! Vänligen överför detta till oss inom en snar framtid annars tar vi till rättsliga åtgärder." Visserligen väldigt omoraliskt och en vettig människa skulle nog få dåligt samvete av detta således aldrig tänka sig in i detta. Dock så finns det troligen mycket att tjäna där och då är det ju alltid en och annan som vill ge sig på idéen. Återigen kommer vi till den där punkten "Om domänen är registrerat innan företaget så bör bolaget inte ha någon rätt till namnet." Poängen är att det sannerligen finns och har funnits andra med samma namn som denne artist även innan hen föddes eller blev känd. Då kan dem inte få ensamrätt om sista teorin stämmer? Blir riktigt förvirrad av allt det här skulle uppskatta lite mer klarhet om någon skulle vilja ge sig på frågan. Stöd gärna med fakta! (OBS! Detta är endast mina tankar och jag har inte tagit hänsyn till några lagstiftningar eftersom jag inte har några sådana erfarenheter, därav frågan som jag hoppas ska bringa mig lite kunskap) Ledsen om texten blev lite luddig. Ställ gärna frågor om det var något som du inte riktigt förstod istället för att avstå svar ö.h.t. |
||
![]() |
![]() |
|
|