FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Isabella ”Blondinbella” Löwengrip och andra personer verksamma inom sociala medier kan räkna med att bli granskade av Skatteverket framöver. Verket har dragit igång en klassisk specialgranskning, som denna gång gäller just inkomster från sociala medier.
Läs mer: http://www.resume.se/nyheter/media/2...ociala-medier/ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Mycket bra skatteverket.. De borde kanske ta ett titt här oxå på denna sidan..
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Hur många bloggare har inkomster där gåvor faktiskt motsvarar någon större summa tro?
Visst reklam/affiliate kan det säkert finnas en del på, även om jag även tror det är fåtal som faktisk har större inkomster där med. Men på ett sätt är det bra, då kanske folk börjar tänka längre och bygga offshore strukturer utomlands och själva kanske flyttar från Sverige. Varje person som har pengar som flyttar från Sverige tycker jag är ett väldigt bra ![]() Sedan tror jag det finns en hel del som har liten inkomst som dom kanske överlever på, men inte så mycket mer. Men allt är inte helt svart eller vitt, om dom skulle börja skatta för inkomsten lär dom inte överleva på det. Och då är väl risken dom börjar leva på bidrag istället extra. Nödvändigtvis inte bättre efter... Senast redigerad av patrikweb den 2013-11-06 klockan 15:40 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det tar sig garanterat en titt på så mycket de hinner med, inklusive denna sida. Deras resurser är dock begränsade precis som alla andras så det handlar alltid om prioriteringar.
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Tycker man skall städa sitt hus först innan man ger sig på dessa kreativa personer :-)
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....-alla-kvitton- |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Citat:
Men sedan tycker jag UG överdriver lite, mycket handlar om skitsummor när det gäller små kvitton. Mycket är moral panik att politiker inte kan ha rätt ta lite öl eller sprit. Det man bör kolla på är hur kommunala bolagen sköter sin ekonomi och hela verksamhet, inte att dom kör vissa mässor, kickoff etc som kan anses vara okej. Stora problemet anser jag att vanliga företag blir kastrerade helt om dom råkar bjuda anställda på lite frukost utan förmånsbeskatta det. Sedan att Sverige har dålig företagsklimat är välkänt. Sedan bor man i Sverige ska man ju följa dom lagarna som finns, sedan anser jag att man som företagare har sin skyldighet att skatteplanera så mycket det går som håller sig till lagen. Sedan är alla skatteregler väldigt orimliga, är väl knappt man kan erbjuda anställda toalett utan förmånsbeskatta vattnet förbrukningen ;P Nästan på den nivå är det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Fast när man skriver frukost på ett kvitto som var 6 flaskor skumpa, eller mat när man köpt en klänning. Då kvittar beloppen, det handlar ju om uppenbara fusk. Att åka till mässa och ha lite happenings är väl självklart att man ska få ha även som kommunala bolag. Verkar vara de med högst lön som är de mest snikna ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Citat:
Och gör dom inte det så får dom väl köpa sprit för pengarna om summan ligger runt traktamente nivå utan det ska vara moral panik. Sedan har vanligt folk ingen koll, jag brukar räkna kostnad på 3000-6000 att gå ut äta på bra resturang med lite alkohol för 2 personer. Det är en normal summa. Sedan knappast värt ha så extrem stor granskning så det kostar 1 miljon granska precis allt till 100% för hitta felaktigheter på kanske 10-20k |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag tycker också att det är lite fjantigt att göra en sån stor sak av sådana småsummor. Visst är det fel, men de finns så mycket värre saker som händer i den offentliga sektorn varje dag som gör att man i många kastar miljontals kronor i sjön varje år. I det sammanhanget känns det inte som några tusenlappar spelar så stor roll.
Här i stan skulle man t.ex. kunna spara minst 5-10 miljoner per år om man lade ut vissa delar av landstingets IT på någon privat aktör, men det är inget som vill ta det jobbiga och obekväma beslutet. Det helt enormt oansvarigt och det är sånt blir jag förbannad av. Björn Afzelius låt "Farväl till släkt och vänner" är en klockren satir av just det här. Kan inte hålla med mer. Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|