FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
som rubriken lyder, vad tror ni om dom nya toppdomänerna?
flopp? eller succé? och vad tror ni de övriga gTLD kommer påverkas? t.ex .se och .nu? personligen tror jag att domäner är som ett inarbetat varumärke, .se kommer fortsätta vara störst i Sverige. jag tror att ett fåtal av de nya toppdomänerna kommer lyckas bra, och en del mindre bra. t.ex .music, .app |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Vilka blir de nya?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Tror som du. I Sverige kommer .se att fortsätta dominera med .nu som eftersläntrare. Jag tror de nya inte kommer bli mer intressanta för den svenska marknaden än .info, .biz och .net osv. Vissa få nischer (eventuellt) undantagna.
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag tror knappast särskilt mycket kommer till att förändras. Det blir ungefär som för alla andra nya toppdomäner som införts - ett fåtal kommer bli hyfsat välanvända, de flesta kommer bli som .biz eller .pro. Att jämföra med landstoppdomäner är ju ganska irrelevant.
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
För den amerikanska etc tror jag inte heller de kommer bli någon direkt hit. Allt är ju relativt, men jämfört med .com tror jag de kommer de värderas lågt och vara relativt oattraktiva (förutom alla premium-varianter).
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Undrar om någon ny alls kommer ha betydelse för den svenska marknaden? Den som har gått igenom hela listan kanske kan säga säkert om det fanns några svenska ord med? Annars blir det väl kanske lite kids-kampanjer för musik, spel osv. som de möjligtvis kommer användas till mot den svenska marknaden.
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Fanns en tid då enkla 08-nummer var mer status än ett svårt xxx-nummer i en annan landsdel. Förvisso inte alls lika stor skillnad som mellan t.ex. generisktord.se och generisktordsthlm.se, men ni förstår liknelsen. Nu i en värld med 020-nummer, SIP, QR-koder, domänadresser som bokstaveras i radio och på tv, smarta adressböcker i mobil och i dator så blir det mindre viktigt att skylta med 08-xxx 000 än för ett kvarts sekel sedan. Knappt så gemene man i Sverige bryr sig om det är ett internationellt nummer börjar med 001, 0045 eller 0033 - med Skype, diverse SIP-appar, Rebtel eller telefonkort blir kostnaden för sällanringaren försumbar. Däremot finns en viss reservation mot att svara på samtal från udda länder likaväl som att logga in på n*rdea.tk för att betala en faktura- men det är en annan femma. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
.se och .nu är ju ccTLDer, tror dock inte dom påverkas nämnvärt, klart att några appföretag säkerligen vill ha en .app och liknande inom andra nischer. Om dom blir så stor att företaget väljer att inte regga .se/.nu tror jag är tveksamt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag tror inte det kommer hända ett smack inom dom närmsta åren, och om fem-tio år har vi säkert ett annat upplägg (enbart appar?).
Gemene man i Sverige (och världen för all del) är tunnelseende när det gäller internet. Man känner inte till mer än .SE/.COM/.NU i princip, och är inte intresserade av att lära sig fler tlds. Man vill ha det snabbt, enkelt & lätt. Så total flopp är min dom. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag tror nog inte heller på någon större förändring, MEN, det kommer bli intressant att se vad Google skall göra med sina 101 ansökningar och hur det kommer att påverka sökresultat och annat. Kommer dom börja ge bort domäner tex...
I sverige var det bara 7-8 ansökningar, .stockholm, .sas, sen gjorde sandviken ett par, abb och sca tror jag också. Sen finns en "halvsvensk" som är .jetzt alltså .nu på tyska, ska bli intressant att följa... ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|