FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
"21,4 procent av svenskarna använder en reklamblockerare i sin webbläsare. Det visar en undersökning från analysbolaget Karlsson&Hall, vilket drivs av två erfarna analytiker i branschen, Mikael Karlsson och Henrik Hall."
Källa: http://www.resume.se/nyheter/reklam/...lamblockerare/ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Vet inte riktigt vad man ska säga om undersökningen. Känns ganska ointressant utan jämförelser mot tidigare år? Att det är ett stort problem för annonsbaserade tjänster och annonsörer håller jag nog inte med om. Majoriteten av dessa 21,4% hade nog varit ungefär lika intresserade av reklamen som de är med annonsblockerare. Flera av de största annonsbaserade webbplatserna i Sverige har dessutom ökat sina intäkter under de senaste fem åren. Om det blir ännu fler som använder dessa plugins så kan det visserligen bli ett reellt problem men då ökar å andra sidan möjligheterna att ta betalt för sina tjänster. En del företag kommer säkert då att gå under eller lägga ner men de flesta som arbetar framgångsrikt med nätet är vana vid snabba förändringar och kommer säkerligen klara denna anpassning galant.
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
som man frågar får man svar.
folk tycker det väl är ballt att svara Ja här. lär vara under 5% Senast redigerad av mkj den 2013-09-18 klockan 20:06 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
dummaste jag har läst på länge, resume blir sämre och sämre. publicerar alla pressmeddelanden utan att ens läsa igenom dem
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Min helt ovetenskapliga bedömning är att det finns tre grupper av annonskonsumenter i min bekantskapskrets. 1/ Hardcore anti-reklam som blockerar ALLT som går med alltifrån old school textfiler till Adblock och som delar länkarna så jag slipper se annonser - med t.ex. http://unvis.it/ . Har inte haft virus på datorn sedan de först började surfa på nätet - vare sig det var 1994 eller 2003. De delar ut alphainvites och vet först när en ny revolutionerande produkt är på väg ut. Deras konsumtionsbeteende är dock däremot starkt påverkat av forum som detta, prisjämförelsetjänster, diverse geek- och techbloggar. De är early adopters som spenderar mer än mina övriga vänner och gärna tipsar om nya gadgets. De är mottagliga för det som verkligen kan ge nytta och som har det där lilla extra, oavsett om det är en vitvara eller en ny trådlös megagigarouter. Självklart kunde ingen av dem somna i går natt innan nya uppdateringen av operativet var installerat på den ena mobiltelefonen - iFånen - så de kunde testa prestandan mot deras andra mobiltelefon med Android på. Självklart inte ![]() 2/ De som vet hur reklam blockeras på ett enkelt sätt med trygga välkända tillägg eller appar till webbläsaren som autouppdateras utan extra besvär. Konsumerar mindre än grupp 1 men är amatörgeeks som gärna spontanköper en SSD-disk som fått lyriska omdömen eller en till gadget till iPhonen. Ser reklam som ett nödvändigt ont. Har alltid virusskydd och är sunt misstänksamma mot allt som verkar för bra. Är mottagliga för betaprodukter, invites och förstaupplagor. 3/ Övriga som kör sina webbläsare "out of the box" med förinställda söksidor och blir irriterade av tunga sidor som laddar långsamt, men tänker "Nu är det fel hos Comhem/Tre/Telia/* igen!" ifall sidan kraschar på datorn, läsplattan eller mobilen. Klickar sällan på annonserna men ser dem och kan kommentera med att "WOW vilken kampanj SAS/Ving/* kör på helgresor" för att sedan lyfta på luren och ringa alternativt be samb*n/hustru/mannen att beställa en fyndresa via datorn hemma ifall det är "web only". Har allt som oftast en del mysko trackers installerade på sin dator men märker inget eller bryr sig inte. Kan hända att de klickar på phishingmail men kollar alltid först med samb*n/hustru/mannen innan de agerar. I min vänkrets är fördelningen: 1 - 10% 2 - 20% 3 - 70% Själv är jag en tvåa även om jag varit en etta tills jag blev förälder ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det verkar orimligt, med tanke på att 21 % av svenskarna förmodligen inte vet hur man installerar en plugin till webbläsaren...
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|