FAQ |
Kalender |
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Läste lite om lagförslaget som skall underlätta för polisen att få hjälp av system admins när de gör tillslag.
Så om man spolar tillbaka bandet till PRQ tillslaget så måste det betyda att grabbarna hade varit tvugna att bistå med deras kunskap för att underlätta för polisen gällande att ta fram datat som de var ute efter. Har lite svårt att se hur detta kommer fungera praktiskt. http://www.idg.se/2.1085/1.520206/la...giverisamhalle |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Bra läge vid löneförhandling...
Skämtåsido, låter inte som någon bra idé det där... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
Låter som att man kommer hamna på lite sned sits själv då man har skrivit på avtal med arbetsgivaren som kan innehålla klausuler gällande att lämna ut data eller att på nått som helst vis skada bolaget. Att jobba bakom chefens tvivlar jag på att kommer tas emot med öppna armar. Och vem fakturerar man för arbetstiden som har krävts i samband med detta.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Ööööh. Detta låter helt skruvat? Hur ska man genom lag kunna försätta en arbetstagare i en sådan situation att denne med stor sannolikhet kommer få sparken och/eller bli skadeståndsskyldig?
Tar Staten i så fall på sig ansvaret? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Ännu mer dumheter i skitlandet Sverige, sedan fel tvinga folk göra saker med.
Fast är lite standard i boskapslandet Sverige, folk ska vara hjärntvättade och suga alla myndigheters kuk mer eller mindre. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Bortsett från det dilemma som kan uppstå gentemot en arbetsgivare finner jag inget dåligt med lagstiftningsförslaget, särskilt inte införandet av grovt dataintrång och betydligt skärpta straff för dessa brott.
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Citat:
Sedan en anställd har i grunden ingen rätt att i företagets namn göra något utan fullmakt från firmatecknare eller i form av gällande praxis inom sin titel eller position. Även om polis eller myndigheter har makt så har inte en anställd det, så länge myndigheten inte anställer personen i fråga så den blir en tjänsteman under myndigheten så kommer den anställda i fråga begå dataintrång själv om den går in i system utan godkännande från företagets ledning. Sedan kan man fundera hur dom ska skriva om lagen, ska polisen få fullmakt att låta personer dom vill begå lagbrott? Det känns väldigt farligt i många fall. Vem är ansvarig för bevisningen? Hur är stor trovärdighet har bevisning? Senast redigerad av patrikweb den 2013-09-02 klockan 21:53 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det måste bli så många hål i något sånt här att det aldrig kan gå igenom..
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Jag skulle då aldrig ställa upp på att skada min uppdragsgivare/arbetsgivare genom att exempelvis röja lösenord. Det strider fullkomligt mot min etiska övertygelse och personliga moral. då får de sätta mig i finkan förr än att jag agerar illojalt.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|