FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Sydafrikanska WooThemes med enligt dem själva 100,000 kunder är en stor kommersiell aktör i WordPress-världen.
Förra veckan kom en bloggpost - http://www.woothemes.com/2013/08/a-s...ble-woothemes/ - som innehöll information om deras nya affärsmodell. Det är prishöjningar (igen) som påverkar alla produkter och ett tak satt på hur många sajter som support kan ges för (tidigare obegränsat om du betalade för det) samt den stora bomben att de tvingar in alla i en prenumerationsmodell, även de som en gång i tiden slantat för lifetime updates av t.ex. extensions för WooCommerce. Det ges alltså ingen "honour" till de som varit med ett tag förutom att dessa kunder får två år på sig att finna alternativ innan det är dags att betala igen. De må ha agerat korrekt utifrån ett juridiskt perspektiv, och prishöjningarna har jag inget emot, men ur ett marknadsförings- och kundrelationsperspektiv anser jag att de gjort bort sig. De har sålt licenser till mig och tusentals andra, licenser som skulle ge access till uppdateringar (och support) men nu bestämt sig för att inte infria det löftet och bara hänvisa till deras användarvillkor som säger att de kan ändra de senare när som helst. Huh? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Rent spontant känns det lite sniket och som att de antagligen skulle vinna mer på att låta kunder som redan betalat för lifetime skulle få det, iallafal för åtskilliga år framöver.
Den som skrev de där inlägget var ju dessutom ingen "spin doctor", han skulle nog behöva en del lektioner i hur man vrider förändringar till sin fördel. Ett exempel är ju det här uttalandet: "If you are earning $1000 from a Canvas installation, it makes sense for us to earn a chunk of that, because Canvas has saved you a bucketload of time and effort." Det var kanske det mest arroganta jag har läst på mycket länge. Men om de ser att de inte har någon ekonomi i sin nuvarande modell så måste de såklart förändra upplägget. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tycker att det är helt rätt att de vågar ta betalt. Fler borde göra så. Det är som de skriver, inte hållbart i längden och dessutom så rör det sig om inte så stora pengar...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Det finns även de som investerat rätt hårt i unlimited/lifetime för att de ska kunna använda dessa pluggar på flera sajter än en (lägre kostnad per sajt) och det rör sig om stora pengar om du ska förnya 50+ licenser varje år. Läs mer på http://www.frogsthemes.com/general-n...-the-community |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Att höja priset och göra om affärsmodellen för nya köp säger jag inget om.
Hade de varit lite smartare vid lanseringen och "sötat" erbjudandet för tidigare köp skulle de nog gått i land med det. Om de inte för mindre än en månad sedan körde en försäljningskampanj "köp nu till rabatterat pris för snart höjer vi" och på två direkta frågor svarade att det var livstidslicenser man köpte. Så gör man inte när man ska ändra en modell man haft i många år. Jag tror att det handlar om att man vill ändra sin kundbas. Från att tidigare riktat sig till slutanvändare och utvecklare vill man göra sig av med den förstnämnda gruppen - de drar för mycket support och genererar inte pengar som de kan använda till det nya "prenumerationssystemet". Visst handlar en del av upprördheten om pengar - ingen vill betala mer än de behöver eller anser sig behöva. Men med åren har jag lärt mig att pengar oftast inte är rationellt. Jag vet att jag använder en del "inköpskanaler" som är dyrare än andra men jag gör det för att jag gillar dem och för att det känns tryggt och bra. Jag vet att jag har betalt för chokladbiten Cyberphoto skickar med sina leveranser man jag blir lika glad varje gång. Jag vet också att det säkert finns lika bra och billigare leverantörer men jag stannar hos Cyberphoto tills de bevisa att de inte är "bra" längre. Samma sätt med WooThemes - jag har gillat dem och rekommenderat dem för sina fria uppdateringar och support. Det senare har jag i stort sett aldrig använt men jag har gladeligen betalat för tryggheten att det finns. Att de nu ändrar retroaktivt och meddelar detta i en bloggpost, dvs inte direkt till sina kunder gör att mitt förtroende är rubbat. Inte heller blir det bättre när jag ser hur de svarar upprörda kunder. Det kanske inte är mycket pengar, om man inte använder många pluggar på många webbplatser, men en affärsrelation är mer än pengar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ibland kan det vara bra att göra en pudel
Nu kom ett nytt meddelande från Woothemes innehållande: "To do right by you, we would now like to give you the option of whether you want to back our strategy for sustainability or whether you would want to stick to the previous terms & conditions that you signed into (which means we’ll grandfather all of your purchases). If you choose the latter, your purchases before 1 August 2013 (that were already unlimited or lifetime) will remain unlimited and lifetime forever." Om jag fattar det rätt så ska man logga in välja om man vill ha de gamla livstidslicensen http://www.woothemes.com/2013/08/an-important-update/ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||