FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Är det någon som vet hur införande av medlemsavgift kan påverka ett community, som tidigare varit gratis? Känner till ett community, som nyss börjat ta 100 kr per år av sina medlemmar. Tacksam för synpunkter också om alternativ till medlemsavgift.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Detta beror HELT på vilken typ av community du har, vilken genre/nisch, hur en standardmedlems profil ser ut (ålder, placering, inkomst) men grunder sig i väl vad du erbjuder mot dina medlemmar som gör det värt att betala en hundring per år.
Ett alternativ till medlemsavgift kan väl vara att exempelvis göra som vissa tidningar gör, att man tillåter dom att läsa några artiklar eller dylikt för att därefter be dom betala. Kolla på www.nettuts.com hur dom gör, och se om det kanske är applicerbart för dig. Dom har gjort på så sätt att dom släpper väldigt många free-tutorials men att dom samtidigt har extremt bra premium-tutorials som kostar 9 USD per månad. Som sagt - vi behöver nog mer information för att kunna ge en subjektiv "analys". ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag tänker inte införa medlemsavgift utan jag är intresserad av att veta om erfarenheter, eftersom en sajt just infört medlemsavgift. Själv tror jag att medlemstappet kommer att bli ganska stort om man inför avgift för något som tidigare varit gratis.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Har många dejtingsidor, och har kört både gratis och inte gratis. Gratis tjänar jag nästa inget på, kanske någon klickar på en banner och jag får provision. De sidor jag har valt att folk ska betala för ger ca 5000-10000 kr per månad och då är det bara 3000 medlemmar. Så gratisalternativet har jag slopat helt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Beror helt och hållet på vad det är för en sida.
Jag hade en webbradio innan där allt var gratis. När medlemsantalet ökade till över 2000 kr så införde jag olika medlemskap. Många gnällde i början men efter 2-3 månader så "stormen" över. Nu äger jag inte sidan längre, men ska man göra minsta lilla på sidan så får man betala för det, folk accepterar det. Sedan vet man inte om sidan har omvandlats från att vara ideell till att bli en förenings, årsavgifter till föreningen blir då 100kr/år som man betalar som medlemsavgift. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Vill man som sagt tjäna pengar idag, så ska man hålla sig bort från gratis sidor. Visst man kan få många medlemmar och tjäna pengar på annat, men själv har jag valt att ta betalt redan från börja på mina olika sajter och tjänster, och det fungerar...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Intressanta synpunkter ni har och jag är lite förvånad över att betalning fungerar i alla fall på vissa sajter. niklas_SWED hur stora var medlemsavgifterna som du hade? En fördel med avgifter kan ju vara att forumtroll och spammare kanske avstår om det finns en avgift.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
En bra kompromiss är ju annars den populära freemium-modellen där man har ett gratis instegskonto och betalkonton.
Instegskontot gör att trösklarna för att bli medlem väldigt små viket gör att man får många medlemmar. Sedan får man jobba med att försöka konvertera dessa gratismedlemmar till att bli betalande medlemmar. Det finns massa sätt för att göra det här och det går att kombinera olika sätt. Det vanligaste är att man gör gratiskontot väldigt begränsat så att de flesta behöver ett betalkonto. Det kan t.ex. vara att man max får skicka 10 meddelanden i månaden eller att man inte har tillgång till att fullständiga profiler. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||