Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ny VPS. Hur ska man tänka? Vad tycker du?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-05-23, 10:40 #1
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2010
Mycket flitig postare

Standard Ny VPS. Hur ska man tänka? Vad tycker du?

Jag kör idag en Debian burk på en OpenVZ-plattform hos Glesys (som jag är nöjd med och jag har inte för avsikt att byta leverantör). Det som körs på den är en webbserver (nginx) som är live med ett egenutvecklat system. Jag använder ca 80 gb hd-utrymme till bilder för webbsystemet och detta växer stadigt hela tiden. Varje morgon kör jag ett script som tar upp till 2 timmar att köra (ibland mer).

Glesys har en begränsning på 150 gb på en och samma maskin när det gäller OpenVZ-burkar. I övrigt kan man skapa maskiner på Xen- och VMware-plattformen. Enligt supporten hos Glesys så ska det inte vara något problem att öka burkar på Xen- och VMware-plattformen till mer än 150 gb (vad ev. för maxtak som finns vet jag dock inte men jag uppskattar mitt långsiktiga behov till upp till 300 gb).

Jag ska nu bygga ett nytt system. Det är det gamla systemet som är live som jag vill bygga om med "gör om gör rätt" tänket (har tagit en och annan genväg tidigare men nu vill jag göra om rätt från scratch).

Då kan jag lika gärna skapa en ny maskin som jag gör utvecklingen på för att störa live-systemet så lite som möjligt. Vad tycker ni att jag ska göra för att vara framtidssäker? Vad har jag att ev. att vinna med att prova Xen eller VMware istället (i praktiken, tekniska detaljer som sker under ytan är jag inte intresserad av)? Vad har ni själva för erfarenheter? Vad kan jag vinna (eller förlora) i prestanda med tanke på mina tunga script?

Alla tankar och idéer är välkomna!

EDIT: Glesys har inte stöd för IPv6 på deras VMware-plattform än, så jag antar att Xen är enda alternativet?

Senast redigerad av gregoff den 2013-05-23 klockan 10:55 Anledning: Glömde IPv6
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-23, 11:07 #2
Björklunds avatar
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2006
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Björklunds avatar

Reg.datum: Jul 2006
Är dina krav mer än 150GB och IPv6 så är väl valet enkelt? ;-)
Björklund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-23, 11:09 #3
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Björklund Visa inlägg
Är dina krav mer än 150GB och IPv6 så är väl valet enkelt? ;-)
Fick veta nu att IPv6 kommer att finnas tillgängligt under hösten för VMware och min utveckling kommer att ta en stund ;-)
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017