FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hejsan!
Jag har funderat på att köra något som pay as you go webbhotell. Tanken är att man endast betalar för det som man använder, så behöver man inte betala några tior i månaden när man endast använder resurser för en femma. Pris exemple Utrymme: 3 kr per GB Trafik: 30 öre per GB Om exemple.se använder t.ex. 2 GB utrymme och 8 GB trafik så får ägaren utav hemsidan en faktura i slutet av månaden på 8,40 kr. Lite feedback på tanken, tror ni att det kommer att fungera bra eller är det bara att skrota idéen? Sedan så undrar jag om det finns någon/några som är sugna på att testa detta system? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det skulle möjligen kunna fungera i extremt stor skala (10000-tals konton, med svenska mått) så länge du automatiserat allt - fakturering, betalningar, bokföring, etc. Investeringen som krävs för detta är en helt annan sak dock..
För 8:40 kr (även om det är ett exempel så låter det som det är åt det hållet du vill) kan du inte lägga en enda minut manuellt arbete på utan att gå omkull. För kundens del är det inte så roligt att få en faktura på 8:40 kr heller. Då betalar man hellre några tior till per månad så man får betala hela året i förväg. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Denna typ av prissättning blir allt vanligare när det gäller VPS("moln")-tjänster men finns mig veterligen inte utbrett bland webbhotellen.
Nackdelen med prissättningen är att det är svårare för icke-tekniska användare att veta vad tjänsten kostar. Alla vet inte hur mycket en GB är och många har nog svårt att förstå termen trafik. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag tror Sverige är alltför litet för att det ska kunna fungera. Precis som Kristian säger så krävs det mycket stora volymer för att det ska vara lönsamt. Det kan möjligtvis fungera internationellt men jag tror inte man får särskilt roliga kunder.
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Okej, då har jag fått lite fler tankar/åsikter än mina egna. Tack
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Precis som alla andra redan påpekat, så är det nog inte enbart den svenska marknaden du skall rikta dig mot om du tänker starta denna typ av webbhotell. Men själva konceptet är bra!
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|