FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ska få 20% av ett projekt som ägs av ett företag. 20% av intäkterna mot kodning. Dom betalar mig lön.
Vad finns det för papper att skriva och hur kan man skriva dessa för att försäka mig att dom helst plötsligt inte drar ner gylfen o pissar på mig? :P |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Notera att du ska veta om du får 20% av tex resultatet eller aktieutdelning. Det finns olika sätta att få ut 20%. Notera också att äger du 20% av tex bolaget så äger dom andra 80% och kan i princip fatta vilka beslut som helst.
Det du ska ha med är att du bla äger koden. Finns det chans till hög omsättning/vinst etc så får man räkna med att bli blåst. Även om det givetvis finns undantag men en god regel är att vänner och bekanta ska man absolut inte lita på. Har själv vart blåögd och en av de inblandade tog helt sonika koden och idéer till andra projekt. Ju högre summa desto girigare blir man. Om du känner dig osäker på avtalet så kan en advokat vara värt pengen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Saker att tänka på:
-Hur beräknas intäkterna som du får 20% av? -Vad händer om projektet säljs? -Vad händer om ni hamnar i en tvist. Vad äger du? -Hur tas beslut som påverkar din ersättning. Har du något att säga till om? -Hur avgörs det vilka intäkter som är relaterade till ditt projekt. Kan företaget ta intäkter via projektet till ett annat bolag vilket gör att du mister ersättning? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
En sak jag alltid tänker vid ingången til lett projekt är som följer: Jag kommer antagligen inte att vara i detta projekt tillsammans med den partner jag kör projektet med ända tills jag går i pension.
Alltså kommer en dag för att samarbetet avbryts. På goda eller mindre goda grunder. Hur ser exiten ut, hur skiljs ni åt? Detta är den enda anledningen till att man behöver skriva ett papper. Så länge man är överens behövs dessa inte. Är man det inte ska det vara svart på vitt vem som skall göra vad. En annan sak, goda relationer betyder allt. Vill de blåsa dig så måste du ha råd att ta dem till tingsrätt för det är först där som ett avtal kan bli juridiskt spelat och få konsekvenser i praktiken. Om du sitter på källkoden så har du alltid ett starkt kort att spela, då måste din partner vara beredd att gå till tinget för att få det som de anser ha rätt till. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|