Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Tumregler för lönsamhet vid eHandel & import

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-03-15, 23:48 #1
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Standard Tumregler för lönsamhet vid eHandel & import

(Tidigare idag publicerat på eHandel.se)

- Mitt tips är att fokusera på något unikt som ger kunden ett mervärde och som du kan sälja med rejäl lönsamhet (Vinst före skatt 30% av försäljningen, blir ca 23,4% efter skatt i ett AB).
- Glöm inte att sätta av 20-40% av omsättningen (dvs vid 40% ca 2 Mkr) till marknadsföring och försäljningskostnader (M/S).
- Se till att räkna med marknadsmässig lön för ditt eget arbete.
- Vid en omsättning på 5 Mkr per år ska du kunna ta ut en lön på 46 000 kr per månad 12 månader per år (vid 40 timmars arbetsvecka och 1760 arbetstimmar per år, dvs med 5 veckors semester), dvs en lönekostnad inklusive administration på 1 MSEK för företaget 20% av försäljningen.
- Inköpskostnad inklusive logistikkostnad får vara max 10% av försäljningen, dvs 1 Mkr.
- Kan du inte få ut detta av en produkt så välj bort den och ta en annan i stället, det finns miljoner produkter att välja på
- Ge inte rabatter till slutkunder alls
- Ge endast rabatter till Återförsäljare (som då tar en del av Marknadsförings-/säljkostnaden eller ett fåtal VIP-kunder)

Alla belopp redovisas exklusive moms.

Sammanfattning för normala produkter från Kina:
40% Marknadsföring och säljkostnader, inklusive rabatter till ÅF
30% vinst före skatt
20% Lönekostnader, administration och kontor
10% Varuinköp, logistikkostnader och lagerlokaler
-------------------------------------------
100% av försäljningsintäkten exklusive moms



Alternativ för lite smalare produkter:
55% Marknadsföring och säljkostnader, inklusive rabatter till ÅF
30% vinst före skatt
10% Lönekostnader, administration och kontor
5% Varuinköp, logistikkostnader och lagerlokaler
-------------------------------------------
100% av försäljningsintäkten exklusive moms



Alternativ för mycket smalare produkter:
64% Marknadsföring och säljkostnader, inklusive rabatter till ÅF
30% vinst före skatt
4% Lönekostnader, administration och kontor
2% Varuinköp, logistikkostnader och lagerlokaler
-------------------------------------------
100% av försäljningsintäkten exklusive moms

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-03-15 klockan 23:51
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-16, 01:43 #2
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Brukar hålla med en del av dina inlägg, men hur många områden inom ehandel har inköpskostnad inklusive logistikkostnad som ligger på 2%-10% av försäljningen??

Kanske borde du ändra rubriken till "Tumregler för lönsamhet vid eHandel & import från KINA" ... eller något liknande. Inte ens det skulle väl stämma ...
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-16, 02:56 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Det är i huvudsak den första tumregeln som är direkt hämtad från en Kina-kalkyl, de övriga två är med för att illustrera hur man kan skruva på värdena.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017