FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Efter att ha kollat runt lite så har jag insett att det kanske vore bäst i längden att faktiskt plocka ihop en egen server och låta något företag sköta driften i form av co-location (ett begrepp jag aldrig fördjupat mig i förrän nyligen).
Jag har dock några frågor och funderingar: 1. Går det till på så sätt att jag köper alla delar till servern, plockar ihop den själv och sedan fraktar jag den till företagets datacenter? Eller är det möjligt att få sin server ihop-plockad? Jag har nämligen ingen kunskap om det och även om det vore kul och nödvändigt att lära sig så känns det som att man inte vill pilla med en sådan viktig sak och riskera att sabotera något, det måste liksom bli gjort ordentligt. 2. Vet ni någon bra hemsida där man kan köpa allt det man behöver i en server till ett billigt pris? 3. En server.. det ordet är jag inte helt hundra på vad det egentligen innebär. Går det till på samma sätt som med en dator att man köper innehållet till den och i så fall vad är det för "komponenter" man behöver ha med? Processorn förstår jag är en av delarna ![]() 4. Fungerar det på samma sätt som när man hyr en dedikerad server, att man får tillgång till SSH och sådant eller måste man konfigurera och få till allt sådant själv? Det kanske co-location företaget sköter.. Sist men inte minst, har ni något tips på ett så billigt ihopplock som möjligt med "helt okej" processor och ganska mycket RAM? |
|||
![]() |
![]() |
|
|