FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag tänkte ta ett investeringslån till mitt företag, jag har haft två tidigare varav det ena är lite kvar på men jag betalar enligt plan och extraamorterar då och då. Jag trodde inte det skulle vara något problem att få ett nytt eftersom alla siffror liksom ser bättre ut nu än för två år sedan då jag tog senaste lånet. Det rör sig om 500.000, banken hörde av sig nu och beviljar det eventuellt om jag går in med 50%. FEMTIO PROCENT, vad är det för sjuk summa tycker jag??
Senast jag behövde 500k behövde jag gå in med 20%, och då hade jag ju inte ens lika bra siffror att visa upp som nu. Är det dags att byta bank eller har kraven blivit mycket hårdare, som min bank påstår? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Om det är rimligt beror främst på två olika faktorer.
1. Vilken/vilka säkerheter de kräver. (Borgen, företagsinteckningar...)? 2. Din definition på "bra siffror". Hur förhåller sig det egna kapitalet mot lånesumman samt omsättning? Har du fler krediter än det tidigare lånet? Vilken branch du verkar i kan även spela en mindre roll, samt vad du sagt att du ska använda pengarna till. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Jag har en borgensman men det har vi faktiskt inte diskuterat. Hon vet sedan innan att jag har det, då det är min personliga bankkontakt. Ja alltså, siffrorna är bättre än vid tidigare lån, omsättningen och vinsten har ökat, jag menar eftersom jag fick lån förra gången borde det ju inte vara så pass mycket svårare nu. Investeringen är för precis samma sak, så lånen borde vara jämförbara.. Den enda kredit jag har är den jag fått beviljat innan hos samma bank. Men hon säger att dom ekonomiska förutsättningarna för banken har förändrats. Jag har aldrig riktigt förhandlat mellan banker, någon som har några generella tips?? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det har som du säger blivit svårare med bankerna än vad det var för några år sedan. Mitt förslag är att höra med andra banker. Jag fick bättre erbjudande från en ny bank än min gamla som jag har varit kund i över 10 år. Helt sjukt egentligen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det är alltid bra att förhandla med flera banker, både när det gäller privat och för företaget. Ställ deras erbjudanden mot varandra. Kan spara dig mycket pengar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Banker blir mer och mer rädda och jobbiga för varje år som går, även när det gäller små relativa småbelopp.
500k är inte speciell stor summa egentligen. Man betalar närmaste 100k per år bara i olika bankavgifter typ, då pratar jag inte ränta eller lån alls. Så dom är väldigt bra på ta pengar men väldigt fittiga att låna ut. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Till TS, jag tycker definitivt du bör fundera på att vända dig till en annan bank. Då har du ett nytt förhandlingsläge.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2012-12-12 klockan 13:16 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Det kan ju även vara så att även om du har bättre siffror idag så har du inte utfallet av det tidigare lånet motsvarat bankens förhoppningar.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Om banken inte är lojal mot dig så behöver du inte vara lojal mot banken, byt bank NU!
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|