FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hejsan!
Jag sliter mitt hår snart! :unsure: Jag har t.ex. forum, annonstorg, kattnytt och kattlänkar och jag vill ha de fem första nya "inläggen" av varje avdelning på framsidan så att indexsidan automatiskt uppdateras. Avdelningarna ligger i egna mappar, därav att jag får problem, tror jag. Har försökt med följande: <!--#include virtual="/forum5/kattnytt/news2.asp"--> <!--#include file="/forum5/kattnytt/news2.asp"--> Det fungerar inte i heller om jag anger hela sökvägen, för det verkar som om scriptet anger sökvägen på något märkligt sätt så det blir omrepning om jag gör så. Någon som kan hjälpa mig? Jag kan inte själv programmera (tyvärr!!). Ett ex. Jag vill infoga på denna sida www.domän.nu/a.asp Filen jag vill ha in är: www.domän.nu/forum5/kattnytt/news2.asp Databasen finns här: www.domän.nu/forum5/kattnytt/db/ MVH Käthe |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Det borde ju fungera med SSI, men testa med:
Server.Execute("/forum5/kattnytt/news2.asp") Tog mig fräckheten att undersöka felmeddelandet du får där, och det den klagar på är att databasen inte ligger i: www.domän.nu/forum5/kattnytt/db/ Dubbelkolla att databasen ligger där, och att den heter var du tror att den heter. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
OK! Tack!
![]() Ska testa om det fungerar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Det fungerade inte, får fram texten rakt upp och ner:
Server.Execute("/forum5/kattnytt/news2.asp") Tror inte att webbhotellet tillåter SSI, om det kan påverka? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Server.Execute("/forum5/kattnytt/news2.asp")
är ASP, så det ska stå: <% Server.Execute("/forum5/kattnytt/news2.asp") %> Ifall webbhotellet inte tillåter SSI påverkar inte ifall du kan köra Server.Execute eller inte. Det enda problemet med Server.Execute är att variabler från sidor du inkluderar inte följer med. Dvs, om du har databasuppgifter i en fil (db.asp), och server.executar in den i en annan fil (forum.asp), så blir ändå inte databasen tillgänlig i forum.asp. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Microsoft JET Database Engine error '80004005' 'd:\clients\katt.nu\wwwroot\db\news.mdb' is not a valid path. Make sure that the path name is spelled correctly and that you are connected to the server on which the file resides. /forum5/kattnytt/news2.asp, line 24 Antagligen på grund av det du skrev. Så dår får jag väl försöka ändra i news.asp? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Japp. Det felmeddelandet säger ju att databasen news.mdb inte ligger i den mappen. Så dubbelkolla var din databas ligger. Har du fler än en databas? Det är alltid bäst att bara ha en databas. Sen bör du även lägga din databas utanför roten, så att man inte kan helt sonika ladda ner den.
Men som Milad sa, SSI är nästan helt säkert aktiverat. Och av den anledning jag skrev innan är det bättre att använda SSI än Server.Execute. SSI kan dock inte användas i samband med if-satser, vilket server.execute kan. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
'd:\clients\katt.nu\wwwroot\forum5\kattnytt\db\new s.mdb' Själva news2.asp fungerar om den öppnas i webbläsare på sidan. Var ska databasen ligga? I mappen script t.ex.? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|