Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Migrering av e-post + leverantör av e-post

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-11-05, 14:11 #1
kristoferaberg kristoferaberg är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2010
kristoferaberg kristoferaberg är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2010
Question Migrering av e-post + leverantör av e-post

Jag har i uppdrag att migrera 200 IMAP-konton till en ny leverantör.

Undrar framför allt vad ni har för tips på hur man kan föra över innehållet från den gamla leverantören till den nya. Har hittat webbaserade tjänster som YippieMove, men det känns lite kostsamt kan jag tycka (sett till den budget jag har fått tilldelat mig).

Sen undrar jag även om tips för leverantörer av e-post. Om jag skulle köra exempelvis Space2U:s maillösning så skulle det bli 165*600 kr/år, vilket också känns lite saftigt.
kristoferaberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-05, 17:07 #2
Ramjar Ramjar är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2011
Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av kristoferaberg Visa inlägg
Jag har i uppdrag att migrera 200 IMAP-konton till en ny leverantör.

Undrar framför allt vad ni har för tips på hur man kan föra över innehållet från den gamla leverantören till den nya. Har hittat webbaserade tjänster som YippieMove, men det känns lite kostsamt kan jag tycka (sett till den budget jag har fått tilldelat mig).

Sen undrar jag även om tips för leverantörer av e-post. Om jag skulle köra exempelvis Space2U:s maillösning så skulle det bli 165*600 kr/år, vilket också känns lite saftigt.
Någon tog precis fort mitt inlägg. Skriv gärna ett PM varför, ifall det bryter mot någon punkt.
Mitt tidigare inlägg var:

Snart finns den som kostnadsfri tjänst. Just nu under beta: http://www.mailbackup.se/flyttamail/ (flyttamail.se)

Den har dock inte stöd för batch migrering ännu, så det blir konto per konto. Skicka mig PM, om du vill vara med i "Beta processen".

Gällande "mailhotell" så finns det många leverantörer avseende dessa tjänster. Nästan alla webbhotellsleverantörer erbjuder mailkonton/mailhosting. Finns en lista på leverantörer på: http://www.webhosting-performance.com/sv/?country=SE
Ramjar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-05, 17:15 #3
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
Om du överväger mailbackup.se bör du först läsa på http://www.fsdata.se/blogg/varning-for-mailbackup-se/ och fundera på om det är ett företag du vill lämna ut lösenord till.
foks är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-05, 17:40 #4
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av foks Visa inlägg
Om du överväger mailbackup.se bör du först läsa på http://www.fsdata.se/blogg/varning-for-mailbackup-se/ och fundera på om det är ett företag du vill lämna ut lösenord till.
Visst beter sig Crystone riktigt illa åt här men FS Data kastar sten i glashus och beter sig ganska illa åt mot sina egna kunder också:

http://www.wn.se/t1051951.html

"Våra kunder har därmed inget behov av en extern backuptjänst" säger de dessutom i sin varning. Det där är ju bara ett av flera tecken på att FS Data inte alltid verkar för sina kunders bästa eller ger relevanta råd. Det finns ALLTID behov av en extern backup av viktig data oavsett vad webbhotellet säger. Nu menar jag dock inte att denna tjänst skulle vara rätt val. Sedan vill långt ifrån alla använda sig av Microsoft-produkter.

Det har tyvärr blivit allt mer pajkastning mellan webbhotellen fast Crystones tilltag måste väl ändå ses som något av det värsta. De försvarar sig naturligtvis med det gamla vanliga skitsnacket om att det är ett personligt misstag och att företaget självklart aldrig skulle ställa sig bakom något sådant...

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-11-05 klockan 17:52
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-05, 18:18 #5
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Visst beter sig Crystone riktigt illa åt här men FS Data kastar sten i glashus och beter sig ganska illa åt mot sina egna kunder också:

http://www.wn.se/t1051951.html

"Våra kunder har därmed inget behov av en extern backuptjänst" säger de dessutom i sin varning. Det där är ju bara ett av flera tecken på att FS Data inte alltid verkar för sina kunders bästa eller ger relevanta råd. Det finns ALLTID behov av en extern backup av viktig data oavsett vad webbhotellet säger. Nu menar jag dock inte att denna tjänst skulle vara rätt val. Sedan vill långt ifrån alla använda sig av Microsoft-produkter.

Det har tyvärr blivit allt mer pajkastning mellan webbhotellen fast Crystones tilltag måste väl ändå ses som något av det värsta. De försvarar sig naturligtvis med det gamla vanliga skitsnacket om att det är ett personligt misstag och att företaget självklart aldrig skulle ställa sig bakom något sådant...
Utan att vidare föra diskussion, vill jag tillägga att det fortfarande är olika bolag. Denna produkt/tjänst ligger helt utanför Crystones områden och makt. Affärsiden och dess lösning ligger i mitt egna bolag, precis som samtliga kunder, domän m.m. Sen har ett specifikt webbhotellsbolag velat knyta ihop dessa bolag.

kristoferaberg: Jag hoppas du har fått lite hjälp på vägen (vilket var anledningen till ditt inlägg) och att migreringsprocessen går smärtfritt. Har migrerat många servrar i mina dagar, och e-post är bland det jobbigaste. Spec. på klientsidan där serverinställningar behövs uppdateras (så länge man inte kan flytta med IP adressen, vill säga). Lycka till!
Oläst 2012-11-05, 18:28 #6
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av foks Visa inlägg
Helt rätt Foks. Man ska aldrig lämna ut viktig information, i den mån det är möjligt. Sedan spelar det ingen roll om det är stora företag/tjänster som Sony Playstation eller mindre företag som mailbackup.se. En "hackare" kan komma över dessa uppgifter om de finns sparade någonstans.

Gällande migreringsverktyget på mailbackup.se, så finns det information på hemsidan om hur vi hanterar dessa känsliga uppgifter. Uppgifterna, så som användarnamn och lösenord krypteras och tas bort direkt efter att migreringen har genomförts. Under Beta perioden, så sparas inloggningsuppgifter för vissa personer (som uttryckligen har accepterat det). Detta för att felsöka i vissa avseenden.
Oläst 2012-11-05, 18:45 #7
Frebjos avatar
Frebjo Frebjo är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2012
Frebjo Frebjo är inte uppkopplad
Flitig postare
Frebjos avatar

Reg.datum: Jun 2012
Vill bara tillägga att Crystone inte har något som helst att göra med Mailbackup.se, vi är 2 helt separata bolag med separata kunder som drivs av olika personer.

Senast redigerad av Frebjo den 2012-11-05 klockan 18:47
Frebjo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-05, 18:50 #8
najks avatar
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2005
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
najks avatar

Eller så gör du det själv med ett litet script, helt kostnadsfritt att ladda hem (och använda) från communigate.com
Manual finns på http://www.communigate.com/cgatepro/....html#IMAPMove

Lycka till med migreringen =)
najk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-05, 20:23 #9
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av kristoferaberg Visa inlägg
Beror ju på vilka behov ni har, finns ju de leverantörer som bjuder på epostkonton när man köper domäner av dom, så det beror på era behov och det utrymme ni behöver, om det tex är en domän med 200 epostkonton, eller 200 domäner med 500 epostkonton osv. för att kunna tipsa om något.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-06, 10:38 #10
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2005
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar

Reg.datum: Apr 2005
Varsågod: http://www.yippiemove.com/. Ett schysst svenskt företag, med en riktigt bra tjänst. Rekommenderas!
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017