FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag är Systemutvecklare med 5 års arbetslivserfarenhet på nacken, där jag sysslat med främst c/c++ och Java. Dessförinnan har jag utvecklat java i säg 4-6år till... Jag var en stark motståndare till stygga och elaka M$ och vägrade ta .NET med tång.
För en vecka sedan kom en kund som behövde hjälp med ett ASP-sida som de ville "uppdatera". Det visade sig vara ett råttbo och eftersom resten av portalerna de driftar bygger på EpiServer under .Net, SQLServer och WinSrv2k3, så var jag tvungen att utveckla ersättaren i .NET. Valet föll på .NET MVC 4, en vecka efteråt kan jag bara säga att det är den behagligaste plattform att utveckla i. Saker som tidigare varit svårt/krångligt i tex Java Spring MVC eller PHP är lekande lätt .NET MVC. För er som precis börjat och letar efter något att lära så kör igång på www.asp.net (Väldigt bra sida!) Fördelar jag ser med .NET (för nybörjaren och även andra): * Visual Studio - Det bara funkar och allt kommer med, koda lite tryck på play och se det snöa/börja debugga. ** dubbel-tab: Minns du inte hur man skrev en for-loop? skriv "for" slå på [tab] två ggr och där har du en for-loop redo att använda. * Databas-grejer? Entity sköter det via code-first : Du skapar din Person-class och resten skapas automatiskt ![]() * MVC struktur: Allt sitter logiskt och fint. Ingen reklam bara en positivt överaskad Java-utvecklare. Edit: Jag har tidigare sovit mig igenom en C#-kurs på universitetet som jag klarade genom att koda Java. Senast redigerad av Rinkle den 2012-10-28 klockan 18:44 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Först när man installerar jetbrains resharper så blir det riktigt trevligt i visual studio. Kan verkligen rekommendera detta plugin.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Välkommen till de lyckligas skara!
Jag har njutit av Visual Studio sedan början av 1990-talet... Mmmmmmm.....ums! Vill inte gärna köra andra IDE:er men jag har provat på både Eclipse och NetBeans, men som sagt de spelar inte i samma liga.... Jag tycker dock att Java är ett trevligt språk. När jag tragglade mig igenom några Javakurser på Universitete så använde jag Visual Studio .NET och körde java koden i Microsoft J#-editorn, det funkade klockrent med alla statement utom "foreach" som heter "for each", med mellanslag i det ena språket och "foreach" utan mellanslag i det andra men i övrigt var det samma trevliga editor, tills man skulle kompilera, då gjorde jag det via en bat-fil på kommandoraden. Senast redigerad av Conny Westh den 2012-10-28 klockan 23:51 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
C#, MVC, VS och .NET är rätt fina grejer. Men du skriver att något skulle vara svårt/krångligt i PHP, det kan du ju knappast mena?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() Tycker själv inte om .NET eller något med liknande licensfilosofier, men tycker klart att VS är väldigt bra genomtänkt och välgjort! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Finns mängder av plugins till exempelvis Coda eller Sublime Text 2 för att skriva for -> tab i PHP för att sedan har en färdig loop. Funkar för i princip alla möjliga delar.
https://tutsplus.com/course/improve-...ublime-text-2/ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Om du även börjar titta på IoC (ex. Autofac) eller MEF så kommer du bli än mer förtjust.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Några tredjeparts DLL:er jag rekommenderar för .NET-utvecklare
Automapper - objekt till objekt mapper Ninject - IOC Nlog - Loggning som är enkel att konfigurera Nunit - Unit testing Routedebugger - Utmärkt verktyg för att hålla koll på routingen i ens MVC-applikation MVCminiprofiler - Hitta flaskhalsarna i din app Om man tycker att EF är lite för köttigt och det händer för mycket "magi" eller vill du helt enkelt jobba närmare metallen så finns det utmärkta "mini-ORMs" som dessa: Dapper PetaPoco Massive Och sedan om man vill prova på ett alternativ till SQL för datalagring prova RavenDB(Den är ACID compliant) som är en dokumentdatabas. Vill man fördjupa sig i kodgenerering i Visual Studio kan man kika närmare på T4-templates |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|