FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Har en tabell med tusentals medlemmar där det finns 3 kolumner (birthyear, birthmonth, birthday).
Nu håller jag på att flytta över alla medlemmar till en ny sajt med ny tabell, men där finns endast möjligheten till 1 kolumn... dvs födelsedatum (19871105) Går det att köra något sql-kommando för att importera alla 3 kolumner med dess värde till 1 kolumn? eller hur gör jag smidigast? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Såhär slår du ihop strängar: http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/...unction_concat
birthdate = CONCAT(birthyear, birthmonth, birthday) Om jag vore du skulle jag skapa en ny tabell i den gamla db:n som har samma schema som den nya och kopiera över alla medlemmar dit och sedan exportera till den nya. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Tack för snabbt svar orreborre!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Ps... en annan fråga. Vet du om det går att lägga till något i slutet på ett värde i en kolumn...? Exempelvis har jag en kolumn som heter picture med värdet (254_4554554545)
den nya databasen har samma kolumn picture men där ska värdet vara samma som ovan (254_4554554545) fast jag vill lägga till .jpg i slutet.... dvs (254_4554554545.jpg) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||