FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Egentligen har jag redan mitt svar på frågan klar för mig. Men det är så att en vän till mig funderar på att gå över i stort sett helt till Ipad. Han driver några sajter, både statiska html och WP. Dessutom konsultar han som skribent. Sedan vill han säkert redigera foton som han tagit med sin digitala systemkamera. Jag försöker övertyga honom om att en ultrabook är så mycket bättre.
Skulle ni kunna tänka er att ha en Ipad som enda arbetsredskap? Kan Ipad ersätta datorn i detta fall? Det här inlägget skrev jag med min smartphone och känner mig redan snuvad på kraft och tid. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Personligen tycker jag inte det fungerar att arbeta seriöst med iPad alla dagar i veckan. Tycker iPad kan vara bra om man vill sitta på ett fik ett par timmar och skicka iväg e-post eller skriva några artiklar. Även för möten är den bra.
Men att sitta 8 timmar per dag med den tycker jag inte fungerar. Jag gillar tanken jättemycket att helt gå över till iPad men jag har upptäckt att det inte fungerar i praktiken, inte för mig i alla fall. Skulle då hellre köpt en Macbook Air 11" om jag vill ha en liten arbetsdator. Mus och ett riktigt tangentbord är oslagbart när man skall jobba länge. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
En iPad är en leksak, varken mer eller mindre.
Skulle inte fungera imo, varken för mig eller honom. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag har svårt att förstå hur man kan överväga att vara utan ett riktigt tangentbord om man huvudsakligen ska genera text...
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Själv skulle jag nog inte valt det men har sett folk på nära håll som i stort sett endast använder sin iPad men med tangentbord när de skriver mycket. Är det ren textproduktion, dvs inte layout, så varför inte? Surfa och maila kräver ju inte heller så mycket. Sedan beror det på vilken form av bildredigering personen ägnar sig år liksom vad personen gör på sina WP- och html-sajter. Slutligen kanske även hur känslig man är att inte få "rumstera om" och ha den ordning som man vill i mappar etc.
Så för egen del är det nej tack men jag tror numera att det säkert kan funka för andra. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Ja använder nästan uteslutande ipaden till mitt jobb med hemsidan, men då är de inga stora saker jag glr heller. Ska man göra nått annat än att ändra en liten kodsnutt så blir det riktiga datorn ist. FTP program till paddan är sisådär, och ofta buggiga (min åsikt), men största nackdelen är ju att man inte kommer åt filstrukturen ordentligt med konventionella appar, så vill man pilla med en bild / text med olika appar måste man synka mot valfritt måln eller dyligt. Det är ganska handikappande.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Om man endast jobbar med programmering och får designen levererad för "uppslicing" är det gångbart med Vim via SSH (Koder eller Diet Coda finns annars), men för att designa saker själv krävs fortfarande en desktop/laptop.
En fördel med att sitta med endast iPad jag personligen märkt att man blir mycket mer fokuserad. Det är inte lika enkelt att öppna en annan webbsida eller börja pilla med något annat mitt i arbetet. Dock så tappar man ju halva bildytan åt skärmtangentbordet så utan ett fysiskt externt tangentbord är det kämpigt. 2012 års upplaga av iPad är även att rekommendera, då retina-upplösningen gör underverk vid mindre textstorlek. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Tack för alla svar hittills. Även om det framkommit några positiva tankar så är jag fortsatt övertygad om att en riktig dator är bäst om man ska jobba. Ipad förblir en nöjespryl ett tag till.
Jag tror i och för sig att Ipad kan vara mycket bra inom andra yrkesområden för att få information. T.ex. läkare som behöver journaler. Men även då är den ett komplement till medicinering och diagnosticering. Värt att nämna är att en laptop också behöver kompletteras med kringtjänster och -utrustning. T.ex. genom en NAS Server, molntjänster, externa hårddiskar. Men som jag ser det är en laptop mer funktionell och allround än en Ipad. Senast redigerad av kw_wasabi den 2012-07-23 klockan 13:10 |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|