Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Pris för support och underhåll av webbplats

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-06-20, 14:12 #1
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2009
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2009
Standard Pris för support och underhåll av webbplats

Hej!

Jag byggde för en tid sedan en webbplats åt en kund (byggd i Joomla). Det var bara själva webbplatsen som ingick och inte support och underhåll. Det släpps ju nya versioner av CMSet i sig och även till div. komponenter och plugins som används som behöver hållas uppdaterade. Tänkte därför erbjuda att jag fixar det åt dom.

Det jag tänkte åta mig är:
- Uppdatera Joomla!
- Uppdatera komponenter/plugins (så som forum etc.)
- Göra backup av siten inkl. databasen.

Har dock dålig koll på vad man kan tänkas ta för en sådan tjänst. Vad är rimligt/normalt?

Kan uppskatta att jag behöver lägga i snitt någon timma per månad (beror ju på uppdateringar som släpps osv.).

Räknar man på 1h/mån så bör ju 400-500:- +moms/månad vara rimligt då? Eller är det mkt/lite?

Vad säger ni som håller på med liknande saker?

Edit:
Kollade lite snabbt på någon annan website där de erbjöd typ samma jobb för 500:- per år. Då kanske jag är ute och cyklar lite då Tur man kollar runt lite först!

Senast redigerad av Linuus den 2012-06-20 klockan 14:18
Linuus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-20, 14:21 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Beror ju helt på hur många kunder du har med sådant avtal, du arbetar ju mer effektivt om du har 10-100 kunder du ska göra mer eller mindre samma jobb för.

Du hade ju mer eller mindre säkert kunna scripta ihop ett verktyg för hantera alla samtidigt.

Men har du bara en kund så är 400-500 förlite per timme, du bör ligga på 750-950 då.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-20, 21:37 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005

Håller fullkomligt med Patrikweb här, både vad gäller arbetsinsats och arvode.

Jag tror dock att en timme per månad är vansinnigt för lite för en kund. du bör nog snarare räkna med minst 0,5-1,0 timmar per arbetsdag dvs från 11-22 timmar per kmånad om du gör det manuellt. Ha du script så kan du komma undan med mindre jobb. Jag har svårt att bedöma vad du behöver lägga ner i arbtstid, men att hålla koll på en kund så där intensivt kostar tid, har svårta tt se att det ska gå åt mindre än en arbetsdag per månad om du gör det manuellt.

Men arvode ska du defintivt ta 950 kr per tim + moms när det gäller driftjobbet. Debitera alltid i hela timmar.

Jag har kollegor som brukar ta från 10000 kr/månad + moms och uppåt för kundspecifik drift av ett system, och då har de flera kunder de kan fakturera denna summa varje månad. Då ingår att de övervakar systemet så när det går ner så sätter de upp det igen och bootar upp servarra när det behövs m.m. Inget tvcklingsarbete ingår. Uppdateringar av programversioner debiteras extra vid behov.

Men det beror väldigt mycket på hur stor och finansielt stark din kund är också.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-21, 23:20 #4
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Det finns mycket att ta hänsyn till.

Ska du "bara" uppdatera går det ju fint att scripta det, men ska du faktiskt validera funktionaliteten enligt testprotokoll är det mycket mer jobb. Gör du det löpande direkt efter uppdatering, eller samlar du ihop alla plugins och systemuppdateringar 1 gång per månad? Hur agerar du om en sajt går ner/kraschar efter en uppdatering?

Support, av typen ring/maila och fråga är knepigt, eftersom server helt omöjligt att uppskatta utan erfarenhet av varje specifik kund. Vad händer tex om de får en ny medarbetare som ska börja använda systemet?
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-21, 23:29 #5

Man kan kombinera support/serviceavtalet med att begränsa till en namngiven kontaktperson per supportavtal. Vill de ha fler som kan ringa så måste de betala en avgift för varje. En avgift som vi betalade för support på ett utvecklingsverktyg som heter SQL-Windows betalade vi 20 000 kr/år för varje namngiven användare som fick ringa och begära support. Men då var det ett verktyg med många användare så de hade säkert sålt mellan 30-100 såna avtal. När du supportar en skräddarsydd programvara ska du ta betalt för hela kostnaden av denna enskilda kund, eftersom du inte säljer den till andra kunder.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-06-24, 14:00 #6
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Kanske är det enklast att ni kommer överens om ett timpris och att kunden hör av sig när de vill ha saker gjorda?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017