FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hejsan,
Ville bara berätta att Cxxxx Gxxx aka "Gidlof" här på WN är en scam. Han är en duktig programmerare som kan sin sak, absolut, men han åtar sig jobb som han tar betalt för i förväg för att sedan under tre månaders tid (efter deadline) fortfarande påstå att han kommer "hinna göra klart det om två dagar". Han tar på sig jobb han inte kan leverera för att sedan ta bort mig från Skype och inte svara på SMS eller när jag ringer. Deadline var någon gång i Mars, nu är det Juni. Hela summan var ju inte direkt någon fantasisumma, han lurade mig på 2 000kr via PayPal, men berättar detta för er andra så ni inte begår samma misstag som jag. Om du läser detta, Christian, får du gärna betala tillbaka mina pengar för ditt (fortfarande) outförda arbete. Om jag postat detta i fel tråd får admin gärna byta! Senast redigerad av jonny den 2012-07-17 klockan 05:42 Anledning: personuppgifter raderade |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
polisanmäl?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag har varit med om samma sak fast då var jag "boven". Jag bad om en utförlig specifikation som jag gjorde klart innan deadline och då kommer min arbetsgivare och fyller på med saker att göra hela tiden men jag vägrar då jag gjort allt på specifikationen och ändå lite mer därtill. Nu säger han att ja ska betala tillbaka allting eftersom han inte får exakt som han vill. Det har kanske inte något med detta att göra, men det var skönt att få skriva av sig lite nu på natten
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tror inte polisen bryr sig
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Vänta nu. Ett uppdrag värt 2000 kr, typ två timmars arbete alltså?
Jag tittar bakåt i dina inlägg och hittar den här: http://www.wn.se/showthread.php?p=20422853 - och jag kan inte låta bli att tänka att det låter som ett tillfälle då såväl uppdragsgivare som uppdragstagare har haft felaktiga förväntningar och där det inte riktigt har funnits tillräckligt klara ramar för uppdraget. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det är väl flera aspekter i detta:
1- 2000 kr är en skitsumma som jag skulle tveka ta på mig att leverera för det är för lite betalt att ens fundera på. 2 till max 3 timmars jobb. Men en förhandling tar tid att genomföra så ett minsta uppdrag tar nog säkerligen 2-3 dagar att genomföra. Dvs 16-24 timmar. För att det ska vara intressant bör prislappen ligga på ca 25 000 kr + moms och uppåt. Annars är det fikapengar vi pratar om. 2 - Vad står det i avtalet? 3 - Om du inte har ett skriftligt avtal ska du akta dig för att hänga ut ensskilda personer i ett öppet forum. Du dokumenterar dina påståenden, men du visar ingen dokumentation som stöder dina påståenden. Jag själv kan gnälla på kunder som inte följt avtalet men jag avslöjar inte deras identitet offentligt. För då kan de hitta uppgifterna senare och kanske stämma mig för något, exempelvis brott mot sekretess. 4 - Varför betalar du i förskott? 5 - Ni har väl upprättat ett skriftligt avtal? Där det tydligt framgår VAD som ska levereras och NÄR, samt vad det KOSTAR. Samt NÄR och HUR ACCEPTANSTEST sker och NÄR och VART BETALNING ska ske. 6 - Detta är inget brott enligt brottsbalken utan ett möjligt avtalsbrott, dvs ett tvistemål av enklare karaktär. Absolut inte värt att dra i domstol. Knappast ens värt att dra till KFM. Senast redigerad av Conny Westh den 2012-07-16 klockan 21:17 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Har en liknande historia från många år sedan, dock ingen från WN, det var en väns vän; Jobbet var avtalat till 10 000kr, betalade hälften i förskott. Det visade sig att utvecklaren tog summan och stack till Tyskland för att röka upp det på en rasta festival, utan leverans och försvann efter det
![]() Alas, jag började utveckla själv, vilket jag inte ångrar, han gjorde nästan mig en tjänst med tanke på hur kul det kan vara. Ren förlust på 2 000kr är jätte irriterande, men inte värt mödan, varken i tid eller risken för förtal (eller vad det heter i Sverige); Om jag vore du, skulle jag bita mig i läppen och ta bort inlägget, Samma läxa som för mig, betala inte i förskott hädanefter ![]() Lycka till! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Även om jag bortser från de involverade i denna tråden är en sak säker, det förekommer en hel del blåsningar via detta forum (givetvis inte WN:s fel). Ibland gäller det struntsummor, ibland större belopp. Ett tips är väl att vara på sin vakt och anamma så vattentäta avtal och överenskommelser som det bara är möjligt.
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det enda företag som finns registrerat på honom är ett handelsbolag med avregistrerad F-skatt? Pratar vi svartjobb här? Rent spontant känns det inte riktigt stabilt från någon av parterna.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2012-07-16 klockan 23:33 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Sedan finns det väldigt många duktiga personer under 20 år som lätt gör bra jobb för summor för 2k. För dom kan det vara väldigt mycket pengar för enstaka timmars jobb. Vid större summor och större projekt ska man ha bra avtal, men väldigt dyrt att fixa avtal vid små jobb. Även om du har ett avtal så kommer du förlorar mer pengar för det räknas som ett småmål i TR alla fall och du kan inte kräva ersättning/skadestånd i vettig summa. Så ett avtal är värt toapapper om det inte handlar om flera 100k avtal, för i TR kan du inte kräva något i Sverige. Hade man varit i USA hade du kunnat få 2k till massa miljoner i skadestånd och advokatkostnader :P |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|