FAQ |
Kalender |
Visa resultat för omröstning: Vilken domän skulle ni välja? | |||
heloseek.com |
![]() ![]() ![]() ![]() |
5 | 21.74% |
heloseeq.com |
0 | 0% |
helicopterseek.com |
11 | 47.83% |
helicopterseeq.com |
0 | 0% |
helicopterfriends.com |
2 | 8.70% |
annat namn utan direkt anknytning till helikoptrar |
0 | 0% |
inget av ovanstående |
5 | 21.74% |
Antal röster: 23. Du får inte rösta i den här omröstningen |
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Säg att man ska lansera en sajt som handlar om helikoptrar där man bland annat kan söka efter platser i ens närhet där man kan antingen hyra, köpa eller bara flyga helikopter samt hitta information om alla olika helikoptermodeller osv.
Vilken av nedanstående domäner skulle ni välja? Motivera gärna ert val. Jag har en del egna tankar kring valet men vill inte påverka svaren i någon riktning i stil med tidningarnas omröstningar ![]() Det verkliga temat är INTE helikoptrar. Har försökt kontakta ägare till vissa andra attraktiva domänvariationer men det har resulterat i inget svar alls, ej till salu eller alltför dyrt alternativt fantasisummor. Det finns ett fåtal ledande aktörer inom nischen och samtliga dessa har mer eller mindre generella namn på sina tjänster.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2012-05-12 klockan 20:02 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Kom på att jag borde ha varit lite tydligare med att det alltså gäller vilken ni skulle välja som huvuddomän / varumärke. Väljer man q-varianten så blir man ju tvungen att skydda även k-varianten medan det omvända kanske inte är nödvändigt.
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Administratör
|
helicopterseek.com rent o snyggt, inga förkortningar eller typo stuff.
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Ja, helicopterseek.com.
(De andra är aktuella endast om helicopterseek.com är taget.) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Tackar för svaren. Helo är inte direkt en vanlig förkortning men det var tänkt att uppfattas så. Tänkte dra mina tankar lite grann nu.
Om man ser till startups de senaste åren så har många namn som Odiago, Tripbirds, Tictail, Cloudera, Lissly, Splunk, MapR och Globavenue.tv bara för att ta några exempel. Det är ordlekar, delar av ord som satts samman, helt påhittade ord och andra variationer. Frågan är om det inte ofta är bra att skilja sig från konkurrenternas generella domännamn och branda ett helt eget varumärke istället, i synnerhet när alternativet är att försöka konkurrera mot etablerade veteraners tyngd i sökmotorerna eller om man har en tjänst som kräver medlemskap där ändå inte särskilt mycket indexeras. Har man något speciellt så känns det som att det är bra att låta detta genomsyra hela verksamheten, så även domännamn och varumärke?
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
VIP
|
helicopterseek.com är det bästa alternativet på listan, men det går säkert att hitta minst lika bra på begagnatmarknaden (ex: sedo, missdomain etc.)
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Eller spinna vidare på copter, typ "rentacopter" eller liknande.
Själv föredrar jag att äga "helikopter.se" om jag ska starta något sådant i sverige, av uppenbara skäl. Priset är det "enda" negativa, men har man råd så... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2012-05-14 klockan 09:10 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Definitivt helicopterseek.com, trots att jag inte spelar spel associerar jag av någon anledning Helo till Halo eller Hello.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
helicopterseek.com är ett ganska tråkigt domännamn som är svårt att branda då det redan är så generellt och redan används. heloseek.com är kortare och känns lite mer hippt och modernt och jag tror det är precis den känslan man vill komma åt om man vill lansera en webbtjänst idag. Man vill inte vara en i mängden utan man vill vara unik. Jag tror chanserna för att det blir viralt och stort snabbt är större med den här typen av namn, men det är kanske ett sämre namn om man skulle misslyckas med lanseringen. Med helicopterseek.com skulle man nog på sikt få lite bättre SEO och long tail-trafik om man inte lyckas så bra. I de flesta fall hade jag nog valt heloseek-varianten om det var en tjänst som jag verkligen satsade på och inte bara något hobbyprojekt eller affiliatesida. Lite tankar i alla fall ![]() Nu var ju just detta bara ett exempel för att illustrera så det argumentet gäller ju inte riktigt. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|