FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej... Min fråga är..
Jag är nystartad företagare och importerar varor. Jag fick hem min första leverans i tisdags och blev jätte förvånad över att det inte blev någon tull eller moms, ringde då tullverket och dom sa att det inte kommer eftersom paketet var lågvärdes vara ( enligt ettiketten på paketet ) men jag har betalt till företaget 1500:- och dessa pengarna har dragits från mitt företagskonto via paypal till företaget jag köpte varorna av. Företaget har skrivit på paketet att den är endast värd 250:-, då tullverket sa att det är bara sälja vidare det eftersom det är lågvärdes vara ( jag sa dock inte att dom hade skrivit ned värdet ) Min fråga är: Går bokföringen åt helvete? Kan det orsaka problem om jag bokför kvitton utan moms från utlandet ? via paypal kvitton? eller är det riskfritt? Företaget vägrar nämligen ange den rätta värdet på paketen eftersom det blir avgifter då för dom som dom inte vill stå för... tack i förhand jag väntar på bra svar och säker källa av er erfarna. ------------------------ Med vänlig hälsning Aslan |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Jag tar hem från USA. Jag vet.. man brukar betala i Sverige momsen då... men eftersom dom skriver ned värdet så kommer ingen moms eller tull på varorna, men på mitt företagskonto har jag skickat 1500:- till dom, så jag undrar ifall det blir problem när man bokför dessa 1500:- momsfria ? då jag inte betalt nån moms.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
I din bokföring skriver du 1500 kr exkl moms och när du säljer din vara i sverige så kommer du betala moms på rätt belopp. Det tulldeklarerade beloppet har inget med din bokföring att göra.
Exempelvis om du säljer din vara för 10 000 kr så blir momsen 2500 kr. Men eftersom du inte har betalt någon moms när du köpte varan så blir det 2500 i moms som du betalar till skatteverket. Så allt blir bra med momsen. Sen vet jag inte om det skulle varit tullavgift också men det beror ju på dels vilket land det importeras från och dels vilken sorts vara det är, då det vet jag inte på rak arm. Men om du vill vara på den säkra sidan så frågar du tullverket vad det blir för ull om du betalt 1500 kr för varan, det kanske blir 0 då också. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Enligt Tullverket behöver jag inte tulldeklarera lågvärdes vara om jag inte vill... Senast redigerad av alpis den 2012-04-06 klockan 12:13 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ända problemet jag kan komma på som kan uppstå är om skatteverket frågar varför du överfört så mycket pengar till dom och får varor på så lågt värde.
Då är det väl bara säga att jag betalar i förskott för flera omgångar. Att skicka pengar behöver inte skattas.. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|