Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Söka jobb men redan ha jobb..

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-04-01, 15:17 #1
jkwebb jkwebb är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2011
Medlem

Standard Söka jobb men redan ha jobb..

Eftersom vi har många arbetsgivare här inne så passar nog min fråga här och därför passar jag på att fråga.

Läget är som så att jag arbetar som avdelningsansvarig i en våra stora matkedjor här i Sverige och just nu söker jag arbeta i Norge som avdelningsansvarig där på ICA, COOP, Meny och Rema 1000. Har på två veckor varit på totalt 6 intervjuer också i Norge.

Det jag undrar är nu, kan jag lägga till i ansökan "Jag ser även gärna att ni behandlar min ansökan konfidentiellt gentemot min nuvarande arbetsgivare."?

Vad tycker ni arbetsgivare om det ifall ni får in ansökningar från folk som redan har jobb och skriver samma sak som jag gör? Å andra sidan, om jag vore arbetsgivare så är det självklart för mig att jag behandlar ansökan konfidentiellt och att jag inte kontaktar personens arbetsgivare utan sköter allting på ett snyggt sätt.

Nå, vad säger ni andra?
jkwebb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-01, 16:26 #2
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Jag tror inte att du kan utgå ifrån att de sköter det "konfidentiellt" om du inte ber om det. Undantaget är om du blir headhuntad, dvs om de söker upp dig och inte tvärtom.

Jag tror både din nuvarande arbetsgivare och framtida arbetsgivare, ser det som mer positivt om du är öppen med att du söker nytt jobb, än om du smyger med det.

Jag har/hade en anställd som berättade att han hade planer på att söka nytt jobb och att flytta till Australien. Han motiverade det med att han var trött på Sverige och ville flytta utomlands. Tråkigt tyckte jag, men som arbetsgivare kan man inte förbjuda folk att söka lyckan på annat håll.
Australien blev inte vad han hade tänkt sig och ett år senare flyttade han tillbaks till Sverige. Jag var då den första att ge honom ett nytt jobberbjudande. Hade han däremot smugit med sina planer, innan han flyttade, så hade jag definitivt inte velat veta av honom igen.

Du behöver ju inte lägga fram det för din nuvarande arbetsgivare som att "jag vill ha ett annat jobb", utan mer som att "jag överväger att flytta till Norge".

Jag vet inte hur din situation ser ut. Så jag säger inte vad du borde och inte borde göra. Jag lägger inte heller några moraliska värderingar i det hela. Utan jag tror helt enkelt att du själv skulle tjäna på att köra med öppna kort och att inte smyga.

Edit: Ingen (vettig) arbetsgivare kräver lojalitet in i döden av sina anställda. Däremot så brukar ärlighet vara högt värderat bland arbetsgivare. Så jag tror det är "farligare" att inte berätta om dina planer, än att berätta.

Senast redigerad av Gustav den 2012-04-01 klockan 16:30
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-01, 16:33 #3
ToBad ToBad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2004
ToBad ToBad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2004
Jag är ingen arbetsgivare men, du bör lägga till efter "Jag ser även gärna att ni behandlar min ansökan konfidentiellt gentemot min nuvarande arbetsgivare", att Ni kan i första hand kontakta mina listade referenser som kan styrka min ansökan, och att Ni i andra hand kontakta min nuvarande arbetsgivare om något är oklart, och i sådant fal är jag tacksam om Ni först meddelar mig detta innan kontakt tages, då jag vill sköta min ansökan diskret.
----

Vill bara att du formulerar dig så att du inte framstår som att du har något att dölja.
Arbetsgivaren vet vad du menar, men med en liten rundare formulering hänger inte oron kvar att du har något att dölja.
ToBad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-01, 16:37 #4
danielnorin danielnorin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2010
danielnorin danielnorin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2010
För några dagar sedan så träffade jag en kompis som jobbar i England. Han söker nu jobb i en organisation i Sverige som sysslar med bistånd.

När hans chef i London fick ett telefonsamtal från organisationen han söker till blev hon lite paff. Kompisen hade sagt till de ansvarige för intervjuerna att de inte fick ringa hans chef för han vill berätta först (det hade gått riktigt bra på de olika delarna av intervjuerna och chansen att få jobbet är stor). Givetvis trillade det mellan stolarna och en tredje person (rekryteringsbyrå som sköter processen) ringde hans chef.

Kompisen blev förtvivlad och undrade om man gör såhär i Sverige dvs ringer referenser direkt? Yepp svarade jag och då berättade han att det ofta var skrift i England för att kolla referenser. Sedan tröstade jag honom med att han nu har två problem...hans chef, och organisationen som måste undra varför chefen blev förvånad fast han hade henne som referens

Såklart man kan i ansökan skriva att man helst inte vill att företaget man söker till ska ringa till nuvarande arbetsgivare innan processen för referenstagning.

Förr eller senare kommer nog företaget som du har varit på intervju ringa upp det nuvarande företaget om det inte är en väldigt "speciell" situation.
danielnorin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-01, 16:38 #5
Medlem

Medlem

Tack för dina synpunkter, Gustav.

När jag har varit i Norge på intervju för både ICA och COOP så har jag talat om för dom att jag vill att ni behandlar min ansökan konfidentiellt och dom har accepterat det och sagt "det är klart att vi gör".

Saken är den att min chef är så rädd att förlora mig eftersom jag har lyckats optimera försäljningen två gånger så mycket för samma period förra året. Jag har sålt mer varje vecka sen jag tillträdde tjänsten i mitten på Februari 2012. Därför är jag lite rädd för att om jag talar om för honom "jag söker jobb i norge" och då kommer han fråga, vilket han gjorde en annan gång när jag var på intervju för en ica maxi butik "betalar jag dig för dåligt" och jag sa ju självklart "nej, det gör du inte".

Jag ska inte sticka under stolen med att jag tjänar mellan 8.000-12.000 mer i norge som avdelningsansvarig inom dagligvaruhandel. Nu har jag en bruttolön på 23.000 exl. OB och när jag varit på intervju i Norge så har jag förhandlat lönen vid intervju och lagt fram 33.000 NOK, månadslön och dom accepterar det. En matkedja gav mig 34.300 NOK i månadslön som avdelningschef med samma arbetsuppgifter som idag.

Jag är ju fortfarande ung då jag är mellan 25-28 år gammal men samtidigt har ett fantastiskt läge. Är ansvarig, fast anställd på heltid och ungdom. Så egentligen ska jag inte klaga.

Sen är det inte pengarna till största delen som lockar mig i Norge utan att jag vill utvecklas och klättra inom karriären plus att jag har en sambo som har det svårt med jobb här i Sverige och får mycket lättare i Norge.

Edit: När jag var anställd på en arbetsplats innan den här, då talade jag om för chefen att jag sökte jobb i annan matbutik i Sverige med högre position och då blev det liv i luckan. Då blev jag uppsagd eftersom han hade ju anställt mig och det kostar ju honom pengar. Då han ansåg det som bortkastade pengar eftersom jag sökte nytt arbete.

Av denna händelse är jag rädd att berätta för arbetsgivaren att jag söker jobb i en annan matbutik för att samma händelse ska inträffa igen eller han blir en dålig referens för mig om jag får nytt jobb.

Senast redigerad av jkwebb den 2012-04-01 klockan 16:49
Oläst 2012-04-01, 17:00 #6
Medlem

Medlem

Sen har dom även på de intervjuer jag varit på sagt att dom inte ska kontakta min nuvarande arbetsgivare eftersom dom respekterar min vilja och att jag vill sköta det här diskret. Istället sa dom "vi kontaktar dina två referenser som finns på ditt CV så behöver vi inte blanda in din arbetsgivare som du är hos nu".
Oläst 2012-04-01, 20:21 #7
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Gustav tycker jag hade en väldigt bra beskrivning på det från arbetsgivarperspektiv.

Från en anställds perspektiv så tycker jag dock att möjligheten att bara lämna det vid att du inte vill att de kontaktar din nuvarande arbetsgivare säger en hel del.

Om de inte litar på att de kan se dig som du är utan måste ifrågasätta varför du inte vill att den kontakten ska tas är det i alla fall för mig en indikation på en arbetsplats som saknar en del tillit som jag ser som en nödvändighet på en arbetsplats där jag trivs. Och om de faktiskt kontaktar din arbetsgivare ändå ger det mig intrycket om att vara en arbetsgivare som anser att det endast är den anställda som ska behandla företaget väl och inte vice versa.

Sen borde de vara medvetna om att det finns väldigt stela och träliga arbetsplatser där man faktiskt måste smyga med allt för att inte skapa kaos och få sparken på direkten. Jag vet inget om din arbetsplats men jag har gott om exempel i bekantskapskretsen med sådan atmosfär på arbetsplatsen.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-01, 21:42 #8
Yllas Yllas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Yllas Yllas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Av egen erfarenhet av ICA Norge och norrmän där jag var Avdelningsansvarig på en Maxi butik samt med i Maxigruppen som var med och utformade och lärde upp personalen som skulle börja i de butiker som skulle nyöppnas så har jag suttit på ett antal anställningsintervjuer där borta och önskar dig lycka till att hålla det diskret.

Norrmän är allmänt väldigt dumma samt att de är väldigt väldigt kåta på att ringa på referenser, jag förstod verkligen inte varför men de gillar verkligen det.

Jag får fortfarande, och det är över 5 år sedan jag slutade där samtal från olika arbetsplatser med frågor om personal som jag anställde under min tid och det känns som de grabbarna och tjejerna har haft ett antal arbeten efter de jobbade med mig..

Men som sagt, jag tror verkligen inte en norsk arbetsgivare har några problem om du skriver i klarspråk att du ej önskar att de kontaktar dina referenser än. Skriver du inte det i klarspråk så förstår de det inte. tyvärr är de rätt dumma (no offense norrmän)

Lycka till med blivande jobbet! Har du några frågor kring ICA Norge så kan jag det ganska bra och har fortfarande många bra kontakter kvar på Huvudkontoret så är det bara och skicka ett PM.
Yllas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 2 (0 medlemmar och 2 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017