FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Har ett antal satellitsidor som jag tänkte peka mot en huvudsida.
Funderar på om jag ska fortsätta att ge satelliterna kraft och länkar (då jag anser att det är enklare att ranka bra med dom) eller ska jag efter pekningen börja jobba med huvudsidan? Vad tror ni? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Utan kraft (länkar) blir satelitterna värdelösa, eller mindre effektiva.
enligt mig är det så man ska göra, som du gör. Skaffa satelliter som rankar OCH ger kraft till huvudsidan. Blir "två smällar på en fluga" ;-) Men, länkbygge ska förstås även göras mot huvudsidan så även den börjar ranka ... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Jo det låter vettigt..
Men satelliterna kommer hamna före huvudsidan. Och om jag fortsätter bygga på satelliterna kommer dom alltid vara före. Kanske inget problem då dom pekar mot huvudsidan men någon gång ska väl ett skifte komma och satelliterna tonar bort medan huvudsidan fortfarande står stadigt i serpen? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Satellitsidor har ett syfte att pusha huvudsidor till ökad synlighet. Min strategi är alltid att att huvudsidan ska ha ett självgående flöde av inlänkar men för att komma dit krävs ökad synlighet. Den ökade synligheten möjliggörs av satellitsidorna vars egna innehåll ofta är av betydligt sämre kvalitet än huvudsidan. För mig är satellitsidorna egentligen bara tomma skal som inte fyller något behov sett från användarna men är väsentliga för att huvudsidan ska lyckas.
Så mitt råd är att inte fokusera för mycket på satellitsidorna utan lägga din kraft på huvudsidan. Du vill helst inte konkurrera med dig själv i SERPen och för att långsiktigt lyckas med huvudsidan krävs det att huvuddelen av resurserna läggs där. Annars blir det lätt en "halvdan" huvudsida och ett gäng lite sämre satellitsidor ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Satellitsidor kan göras på 2 sätt.
1) Som daniel_ säger, men då är de inga egentliga "satellitsidor" utan enkom sidor i ett länknätverk. 2) Att stödja huvudsidan, på exakta sökfraser (en fras/satellit) och syftet med dessa är flera: a) öka huvudsidans ranking genom länka till huvudsidan b) konvertera besökaren till kunder alt. få besökaren att klicka in till huvudsidan och då konvertera (sales, leads etc) Vilket sätt man gör, har egentligen inte så stor betydelse, men om man bygger satelliter ENKOM för en endaste site, så är punkt 2 att föredra. Varför? Alldeles för mycket jobb för att skaffa de "få länkarna", bättre då att samtidigt lägga något mer jobb per satellit och få dubbla funktioner på dem. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Förtydliga lite.
Huvudsidan ska optimeras för "huvudordet i nischen", och satelliterna för sub-fraser i nischen. M a o, ska de inte egentligen konkurrera med huvudsidan på "huvudsökordet", även fast det går att göra så. 1 huvudsida och 9 satelliter så kan man ta över hela det sökordet ;-) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
![]() |
|||