FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Stöld kanske är ett för hårt ord då jag tror på opensource, men hur man tar till vara på idéer som man har fått av andra kan ibland ha moraliska frågetecken.
Jag läste en artikel för ca 3 månader sedan om en forskning man har gjort vid ett visst Universitet. Resultatet av forskningen var intressant och jag såg direkt hur man kunde använda sig av forskningsmaterialet för att skapa en användbar app som kan hjälpa många människor. Jag tog kontakt med professorn som lett forskningen och berättade om idén och hur vi skulle kunna samarbeta. Fick svar samma dag att det lät väldigt intressant och att han skulle återkomma. En månad gick utan ytterligare svar och jag skickade en påminnelse om vår intention, inget svar. Nu läser jag i tidningen om samma forskare och hur denne person ska skapa en app med sin forskning. Tycker det är kul att ha satt igång en process men samtidigt känner jag mig lite lurad. Det skulle kännas bättre om personen i varje fall varit tydlig och ärlig och sagt att han velat gå vidare själv osv. Vad tycker ni? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det är lätt att vara efterklok ...
Som jag ser det är det kört att göra något på laglig väg men jag kan förstå att det kan vara svårt att inte göra "något". Min erfarenhet är att snällhet är värre än elakheter. Tycker du att det kan vara värt en hundring eller så för att "ge igen"? Varför inte skicka en bukett blommor eller liknande med ett kort "Grattis till x-appen som jag tipsade dig om!" och ditt namn. Det viktiga är att det är kort och att det inte innehåller något som kan uppfattas surt eller elakt - då tar det bättre för man kan inte försvara sig. Visst, ett vanligt grattis-kort duger också, och det blir ju billigare ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Håller med Cliffan lite grann.
Man bör vara medveten om att en idé kan vara både beundransvärd och genial men den är inte värd något i sig. Säg att jag vill använda mig utav lukter / utsöndrade molekyler för att diagnosticera allvarliga sjukdomar. Det är en väldigt bra idé men tyvärr ändå relativt värdelös innan man några år senare har utvecklat metoderna och konstruerat apparatur till ändamålet. Det enda säkra sättet att skydda en idé är att hålla tyst. Ska man inleda ett samarbete är NDA ett måste. Har man konkretiserat idén och tagit den till nästa steg så är patent ett alternativ men i vår bransch är det normalt sett inte aktuellt. Vet inte riktigt vad du vill få ut av tråden. Rent juridiskt låter det inte som att du har något alls att hämta. Sedan kan man tycka vad man vill om professorns agerande.
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Administratör
|
Du tog till dig av hans forskning och kunde spinna vidare på den till en annan idé. Han tog till sig av din idé och kunde arbeta med det. Liksom de delade med sig av kunskapen delade du med dig av din idé. För mig är det ungefär samma sak. Tycker dock också som du säger att han borde varit tydlig med sina intentioner om att vidarearbeta det själv men det är mer av ren artighet.
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Tänk på att det kanske inte bara var din idé om en app som nu verkar resultera i just det. Det är ändå rätt vanligt idag att appar skapas för diverse olika saker, så att professorn skulle skapa en app kanske inte låg så långt in i framtiden?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Så är det..
Om du fortfarande är sugen på appen borde du givetvis föreslå ett samarbete, där du framhäver dina kunskaper / usp och hoppas att han nappar |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Vem var först med idén? Professorn som håller på att forska inom området och som dagligen arbetar med att försörja sig med detta arbete, eller TS.
Det här var ett alternativt scenbario som lika väl kan ha inträffat: Ett telefonsamtal där professorn säger att TS idé var en bra idé innebär givetvis inte att det är ett "bevis" för att TS var först med idén, det kan mycket väl vara så att det var med i professorns plan redan tidigare, men att han ville vara artig (och om han tänkt på det tidigare så tyckte han ju redan att det var en bra idé). Som tidigare nämnts här i tråden så är en idé inget av värde förrän man konkretiserar det med dokumentationoch NDA eller andra former av avtal är en form av dokumentation. Men även egna daterade antecknngar kan tjäna som bevis. Tänk på det klassiska exemplet med Thomas Alva Edison när han fajtades om rätten till sitt patent. Han kunde visa upp daterade anteckningar som bevisade att han var före sin konkurrent med vissa idéer och därmed fick han sin patentansökan godkänd och konkurrenten fick avslag. Senast redigerad av Conny Westh den 2012-03-02 klockan 16:06 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2012-03-02 klockan 16:39 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Visst är det som tartareandesire skriver att idéer inte är värda något i sig själva utan värdet uppstår i ett sammanhang då den fungerar som en kraft för att förverkliga något. Kanske kändes det lite så att jag i varje fall med idén fått något i rullning och att den faktiskt blev en kugge i ett större maskineri och att jag ville ha en bekräftelse i form av ekonomi eller en rad i min cv? Sedan kan man fråga sig om man behöver mer bekräftelse än att hos sig själv veta att man faktist har varit delaktig i ett projekt som hjälper andra ( om nu inte professorn själv skulle gå den vägen) I detta fall var jag själv genuint intresserad av möjligheterna och forskningen och såg att jag kunde bidra med något, här kommer Advocacys tips om att från min sida tydligt berätta om mina ambitioner och kanske få vara med i ett hörn, väl till hands. Citat:
Citat:
egoism kontra altruism? Open source kulturen är ett fint exempel på syftet med att dela idéer och bygga på andras idéer för givna riktningar. Kanske borde det tänket spridas i näringslivet och i samhället i stort där vi alla står inför det stora open source projektet Gaia? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Spontant tycker jag det professorn gjorde var småfult. Med eftertanke kan jag dock förstå hur det blir så här. Jag har gjort samma själv, dvs kommit med idéer och varit för snabb med att dela dem och därmed sett andra gå vidare. Som Facebook, men i microskala. Aningen förnedrande, men man får hoppas man lär sig. Ps. Ett grattiskort tycker jag låter som en lagom "påföljd". Om farbror professor inte är psykopat kanske han i varje fall reflekterar över ironin.
![]() |
Svara |
|
|