Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Placering av sitemap.xml

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-02-23, 18:34 #1
livsnjutares avatar
livsnjutare livsnjutare är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2011
livsnjutare livsnjutare är inte uppkopplad
Nykomling
livsnjutares avatar

Reg.datum: Nov 2011
Question Placering av sitemap.xml

Har det någon betydelse vart man placerar sin sitemap.xml? Behöver sitemap.xml finns på samma domän som ens hemsida?

Vilket eller vilka av följande alternativ är korrekt gällande sitemap.xml för minsida.se?
  1. minsida.se/sitemap.xml
  2. minsida.se/underkatalog/sitemap.xml
  3. dinsida.se/underkatalog/sitemap.xml

Anledningen till att jag undrar är för att jag driver flera e-butiker via en och samma Magento-plattform. Därmed finns installationen på en domän och det är även där samtliga sitemap.xml genereras.

Eftersom jag inte lyckas via Magento generera varje sitemap.xml till respektive domän, skulle det underlätta för mig ifall jag kan ha alla mina sitemap.xml i en underkatalog på en och samma domän.

Tanken är naturligtvis att för respektive domän, i public_html-mappen, specificera i robots.txt länk till aktuell sitemap.xml. Lika så länka till korrekt sitemap.xml via Google Webmaster Tools.

Jag undrar ifall en sådan uppsättning medför några som helst nackdelar, såväl för sökmotoroptimering som för genomsökning av ens hemsida?
livsnjutare är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Taggar
sitemap

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017