FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Jag tycker att det här är väldigt konstigt och förhoppningsvis så kanske någon av er kan förklara det för mig. Jag har en databas som är i utf8-unicode. I den finns en tabell med samma kodning, utf8-unicode. På sidan har jag följande metatagg <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8"> På sidan gör jag följande sql sats för att hämta invånarantalet för Malmö: PHP-kod:
PHP-kod:
Dock över till mitt problem. Jag använder mig av phpMyAdmin ibland för att administrera databasen och om jag gör samma sql satser där så fungerar de inte alls. Om jag letar upp malmö med dess id så är det sparat som Malmö om jag kollar i phpMyAdmin men det är rätt formaterat om jag kollar på min egen sida. Hur sjutton kan det här komma sig? Jag skulle bra gärna vilja ha en förklaring på detta. Grejen är den att jag behöver använda mig av utf8 i databasen eftersom att den innehåller fler tecken än bara de svenska. Så kan någon förklara för mig varför phpMyAdmin visar såhär konstiga tecken medan min sida klarar av att visa dem korrekt? Och viktigast av allt, är det här något jag behöver oroa mig över? Tack på förhand |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|