FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag skall eventuellt investera i ett kommersiellt diskussionsforum (vBulletin ligger bra till) till ett projekt och väger det mot gratisforum som exempelvis PhpBB. Vad kör ni på era sajter och varför? Erfarenheter, för- och nackdelar etc?
Det är inte lätt att hitta rätt i forumdjungeln. ![]() Tack på förhand. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
PunBB för att det saknar onödigt lull, är kanonsnabbt och smidigt att integrera.
Nackdelar? Saknar "lull" för den som vill ha det. Moduler för det mesta finns dock... vill du ha något "flashigt" så är det fel forum för dig. PunBB Mvh. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Administratör
|
Annars kanske du vill testa www.aspbb.org?
Utvecklat av mig och wallabou och xtermin8 (är han registrerad?). Det är i alla fall ett alternativ. Är detta egenreklam? Jag kör det själv på ett flertal sajter och använder ofta grunden till ideella projekt.
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
VB är kanon. Väldokumenterat och välkodat med stöd för det mesta. Mycket seriös och stabil community runt det också.
Vill du däremot köra gratis skulle jag valt phpBB mest i brist på att jag testat annat. Det saknar vissa funktioner som default men det finns plugins till det mesta. Har kört båda forumen aktivt på ett flertal siter. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Undvik phpBB, ett forum med fler säkerhetshål får man leta ordentligt efter.
http://www.webmasternetwork.se/f2t10137.html Listan kan göras lång. phpBB är den överlägset mest vanliga programvaran när det gäller säkerhetshål som ligger till grund för exploits. Kan inte räkna antalet gånger som kunder till oss mailat in om "våra osäkra servrar", bara för att få ett svar om att de behöver uppdatera sin phpBB-installation. Undvik phpBB helt enkelt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Bara att vara med på phpBB:s mailinglista för updates eller köra den tidigare versionen som släpptes innan overhaulen.
Alla forum har mer eller mindre exploits och phpBB lär vara ett av de mest använda vilket gör det mest intressanta att "knäcka" också. Men om man inte orkar sköta sitt forum så är det nog ett dumt val. Jag har aldrig haft några problem själv dock. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
![]() |
|||