FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Tjena
Jag har en kund som har Windows 7 och Internet Explorer 9 som ska logga in i en katalog på servern som jag har lösenordsskyddat med .htaccess och htpasswd, men kunden lyckas inte logga in utan får upp ett meddelande "Den här servern begär att du ska skicka ditt användarnamn och lösenord på ett sätt som inte är säkert.(basic autentiseringen utan säker anslutning)" Vet någon hur man kommer förbi det ? Det måste vara någon inställning någonstans i hans dators webbläsare eller brandvägg/antivirus som man kan ändra ? Senast redigerad av DistansData den 2011-11-06 klockan 11:08 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Han skall kolla i webläsarens inställningar.
Brandvägen eller Antivirus har inget med det att göra. ![]() Dock så tycker jag att du skall be honom att skaffa en FTP klient. FileZilla är den allra bästa gratis-klienten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Ja det borde rimligtvis vara någon inställning i webbläsaren, vet någon ?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Installera firefox , för att utesluta att det är antivirus / bradvägs mjukvara som inblandad.
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Man får denna varning i fall man kör Basic-auth utan HTTPS. För att undvika varningen kan endera lägga på HTTPS eller byta till Digest-auth (vilket är mkt bättre). Kör man Digest-auth behövs inte HTTPS för att få bort varningen.
Men även om varningen dyker upp så ska det gå att logga in ändå, i alla fall de gånger jag sett detta i IE9. Inloggningsfälten ligger då nedanför varningstexten. Senast redigerad av SimonP den 2011-11-07 klockan 14:03 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Det ska ju gå att logga in ändå, har någon annan råkat ut för problemet ? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Som sagt, varningsmeddelandet kommer från IE9. Firefox har inget sådant varningsmeddelande (så det lär fungera från FF).
Senast redigerad av SimonP den 2011-11-07 klockan 17:19 |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|