FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har två webbsidor, ingen av dem speciellt stora eller med några betydande intäkter i nuläget. En riktad till Sverige och en till ett amerikanskt land. De mesta av intäkterna kommer in genom adsense till ett vanligt svenskt bankkonto.
Hittills så har det varit struntsummor som kommit in varje månad så jag har inte skatteplanerat dem alls men båda sidorna har potential att bli relativt stora. I takt med att det (kanske) blir större, hur skatteplanerar jag bäst intäkterna? Om jag skulle ha det som enskild firma i Sverige så skulle jag få behålla ungefär 400 000 om jag hypotetiskt fick 1 000 000 i ren vinst, vilket knappast är särskilt lockande eller ens praktiskt möjligt. Det skulle innebära att jag behövde tjäna fantasisummor för att ens kunna leva på det. Jag funderade på att starta ett företag i något skatteparadis och ha utbetalningskontot där. Men skatteparadisen blir allt färre samtidigt som google inte tillåter EFT (eletronic funds transfer) till dessa länder. Så jag funderade på att ha ett bankkonto i schweiz men ett företag hos något öland. Men tillåter Google verkligen att bankkontot är registrerat i ett annat land än företagets? Samtidigt, hur går man till väga om man i slutändan vill exempelvis köpa ett hus i Sverige för pengarna? Helst vill jag ju använda något lagligt alternativ men standardalternativet att bli av med 50-65% av vinsten känns inte som så vidare möjligt om jag ska kunna leva på det. Senast redigerad av Pal den 2011-11-02 klockan 14:04 |
||
![]() |
![]() |
|
|