FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Behöver man registrera en enskild firma & ansöka om F-skatt om man driver den i mycket liten skala för att få handla av en leverantör?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
F-skatt och moms krävs om du ska vara någorlunda seriös. Leverantörerna kan mycket
väl ställa detta som ett krav (momsreg.nr). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Du ska bara handla av en leverantör? Inte sälja något?
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Jo, visst ska jag handla lite oxå.
Men som sagt - e på "hobbybasis". |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Dåde och - sälja & köpa!
Var går gränsen när man MÅSTE regga firma - driver ju den i så så så liten skala idag. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det finns ingen summa där gränsen går. Det som gäller är enligt Skatteverket följande:
Citat:
http://www.skatteverket.se/blankette...680007485.html
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Skatt & moms betalas in varje år - men min fråga var OM jag är tvungen att regga den enskilda firman & skaffa F-skatt - har hört att så inte e fallet!
Fyller ju allt om ev "försäljning" & moms på den "förenklade" varje år och betalar in moms och skatten betalas in nu i november. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det finns ingen lag eller regel som säger att du måste ha en firma registrerad för att få handla av grossister/leverantörer. Det är helt upp till varje leverantör att avgöra om du får handla av dem, den frågan kan inte svaras på i det här forumet.
Däremot måste du vara momsregistrerad och inneha f-skatt för att få fakturera (med moms). Kvittning av moms utan att vara momsregistrerad borde således vara omöjligt i din deklaration. (Med omöjligt menar jag det går att fylla i deklarationen med dessa uppgifter och komma undan med det om din deklaration inte granskas, däremot är det nog klokare att följa spelreglerna för att undvika problem längre fram.) Innehar du inte f-skatt och fakturerar (nu har vi kommit från frågan lite) innebär att din fakturamottagare kan bli skyldig att betala in arbetsgivaravgifter mm om det visar sig att din faktura egentligen är felaktigt utställd. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Firmaregistrering är inte så noga - det kan vara bra om du vill skydda namnet på verksamheten dock. Registrering för F-skatt och moms är väl lämpligt. Jag tror att det framförallt gör att du ser mer seriös ut och får ett mer seriöst bemötande från både leverantörer och kunder.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|