FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tjena
Jag har en enskild firma och tänkte köpa mig en dator (ca 5500:- inkl. moms). Har dock lite funderingar kring köp och bokföring osv. Hur gör jag lämpligast? - Är det bara att åka ner och betala med mitt företagskort och sedan åka hem och bokföra kvittot? Måste jag meddela att jag köper det som "företag" eller spelar det ingen roll? EDIT: Behöver jag bokföra den som en tillgång och göra avskrivningar osv på en så låg summa som 5-6000:- inkl. moms? Senast redigerad av Linuus den 2011-10-07 klockan 17:59 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Åtminstone om det är enskild firma borde det inte spela någon roll. Däremot om du säger att det är ett företag som köper kanske butiken vänder det mot dig om du vill utnyttja öppet köp eller garanti.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Hur ligger det till med bokföringen då? Man lär väl kunna skriva av den på en gång som en förbrukningsinventarie? Lågt värde (under 5000:- exkl. moms) och man kan ju argumentera att den har en användningstid på under 3 år. Sen är den ju gammal o skruttig... ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Bokför den som dator, det finns med i din kontoplan. Svårare än så är det inte.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
När det är så lågt värde och kort livslängd bör man kunna ta hela kostnaden på en gång.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|