FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Försöker skapa mig ett enkelt CMS i MySQL för att enklare kunna ändra innehåll jag har på hemsidan utan att behöva gå in i mina PHP-filer. Det känns som jag är på rätt väg och jag vet att min kod inte är klar, men jag vet inte hur jag fortsätter... Så jag söker vägledning på hur jag ska fortsätta. Känns som att det bara fattas en liten kodsnutt någonstans. Kanske den enklare lösningen är en tabell per sida? ![]() Tack på förhand! Mvh, Kim Senast redigerad av Kimppa den 2011-10-07 klockan 13:44 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Så som du gör nu skulle absolut kunna fungera för ett enkelt CMS system.
Du kan ha en tabell som heter contents, med samma struktur som du har nu. Dvs, id, page, content_id, content Sedan för du in all information i databasen såsom: mysql_query("INSERT INTO contents (page, content_id, content) VALUES ('index', 'meta_keywords', 'dina nyckelord') or die(mysql_error()); mysql_query("INSERT INTO contents (page, content_id, content) VALUES ('index', 'meta_description', 'dina nyckelord') or die(mysql_error()); mysql_query("INSERT INTO contents (page, content_id, content) VALUES ('index', 'title', 'din titel') or die(mysql_error()); mysql_query("INSERT INTO contents (page, content_id, content) VALUES ('index', 'body', 'din body') or die(mysql_error()); Och så vidare. Placera in all data i tabellen, och gör det för alla sidor. Se bara till så att page namnet är annorlunda för varenda sida. Sedan gör du bara som du har gjort: PHP-kod:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tack captaindoe! Då jobbar jag vidare
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Om du lägger till en kolumn med namnet "page_order" så kan du använda samma för att skapa en meny av sidorna som finns =)
Kör en query som hämtar sidans titel med; .. order by page_order |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Ser ut som du är på rätt väg för o skapa ett rudimentärt CMS, bra övning - keep it up. =)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
taz76, tack för tipset! Bra ide!
NeoTech, tackar. Är bara så jäkla trött på att behöva göra allt manuellt så skapar ett system istället. Känns som att det blir lättare att ha översikt då också ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om du är trött på att göra allt manuellt, varför gör du manuellt ett nytt cms iställlet för att använda något av alla de 537 fria script som någon redan skrivit?
Tänk på att det krävs en del för att göra ditt system säkert mot olika former av hackande. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ett litet tips om du lägger php kod i html eller i templates är att man kan förenkla:
Kod:
<?php echo $content["title"]; ?> Kod:
<?=$content["title"]?> |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Danielos, om det är aktiverat på servern förstås. Nu brukar det vara så men ifall det inte är det så sätter man sig i en illa situation
![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|