FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej!
Jag her sett flera olika sätt att räkna ut betygsättning på objekt. Men vill lyfta frågna här. Om jag har tex sätter betygsättning på en telefon Användbarhet (1-5) Design (1-5) Batteritid (1-5) Kvalite (1-5) Det första jag funderar på ska man använda 1-5. Jag gjorde för många år sedan en enkät och fick då i samråd med en statisktiker veta att 1-5 är inte en bra betyg skala. Bättre är tex 1-10 av den anledningen att ofta sätter ingen en 1:a på en 1-5 skala och inte heller en 5:a vilker gör att man för i stort bara medeltal. 1-10 är mer flexibelt. Räkna ut medeltal är inge problem men har man bara två röster med bara ettor så ser resultaten dåligt ut. Har även sett Bayesianskt medelvärde som sägs vara mer rättvist. Jag vill alltså få ett medel på respektive del på telefonen men också ett samlat betyg på alla delar? Är det någon som är duktig på detta som kan vägleda? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Använd då en 1-10 skala med bayesianskt medelvärde. För totalen kan du ju vikta olika delar olika högt om du vill det men enklast är väl ett medelvärde.
Annars kan du ju ha en skala mellan -3 till +3 eller -4 till +4 där 0 är neutralt. Då sätter troligen de som inte har en åsikt inom ett visst område 0. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
eller så presenterar du medianen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Håller med om att medianvärdet är betydligt bättre än medelvärde, eftersom det rensar bort extremvärden.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag skulle tro att flertalet har lättare att förstå en sajt som använder medianvärde än det bayesianska medelvärdet. Fördelen med båda är att extremvärden inte påverkar.
Fundera även på om du ska vikta de olika delarna när du räknar ihop ett samlat betyg. Är användbarhet, design, batteritid och kvalitet lika viktiga eller sak någon del ges större tyngd? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Vill man ha ett rättvisande betyg, så måste man nästan låta användarna betygsätta betygen. Annars blir det lätt så här: http://xkcd.com/937/
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Endast ett medianvärde tycker jag inte är någon bra idé. Det kan ju bli ännu mer fel än medelvärde.
Bayesianskt medelvärde vet jag inte exakt vad det är, men någon metod för att minska vikten av extremvärden är nog en väldigt bra idé. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Bara medianvärde kan bli väldigt fel. Om man bara har ett betyg och det är ett extremvärde känns det helt fel...
Nu vet jag inte heller vad Bayesianskt medelvärde är exakt, men på vetgirig räknade vi alltid med 3 betyg. Fanns det färre än så satta av medlemmar så fyllde vi på med "virtuella medelbetyg" i beräkningen. Tyckte det kändes OK. Exempel (skala 1-5): om 2 medlemmar/kunder har satt betygen 4 och 5, så lade vi till en 3:a i beräkningen och fick fram medelbetyget 4. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|