FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej
Jag antar att det är rätt många här som har servrar/webhotell i USA och köper tjänster från tex Indien. 1 Hur tusan gör man med momsen när man ska bokföra? Har hört och ägnar mig åt dubbelmoms dvs bokföra både ingående och utgående för att på så sätt "nolla" momsen. Detta "rådet" fick jag när jag ringde skatteverket men den personen jag pratade med verkade lite svävande så tänkte att det är säkert någon här på WN som vet och har gjort det under en längre tid. 2 Ytterligare en fråga som dyker upp är hur man gör för att bokföra tex en Indisk skribent som inte har ett företag? Tacksam för råd MVH pisod |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Enligt min revisor så betalar man ingen skatt på tjänster utanför EU...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
??? Jaha ... inte vad jag fått höra. Kanske dags att ta ett snack med din revisor. Man måste tolka om det är en tjänst eller vara. Import av tjänster; Utgående moms och Ingående moms bokförs. Import av varor; ingen moms bokförs. Senast redigerad av Helix den 2011-09-13 klockan 22:17 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Mer att läsa till trådskaparen. Google is your friend
![]() http://www.expowera.se/mentor/ekonom...pel_inkop2.htm |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Detta måste ju vara helt fel, Import av varor krävs ju att dom ska deklareras och förtullas m.m. Men tjänster är helt fritt...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Nej, detta är jelt korrekt.
Citat:
När du bokför import av varor bokför du ingen moms. Sedan får du en faktura med tullavgifter och moms. Därför bokför du ingen moms vid själva köpet. Tjänster förtullas ju inte och därför skall du bokföra denna ibland kallade "fiktiva moms". |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack responsen. Jag tolkar det som att vi är överens om att det är dubbel moms dvs både ingående och utgående vid köp av tjänster utanför EU.
/pisod |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|